fredag 8 februari 2019

Sista sidan ....

Foto: Sofia Runarsdotter

Såja, då har jag läst ut den här boken av Måns Wadensjö, den som handlar om livet på Systembolaget. Nu är det så att jag kanske två gånger per år - om ens det - besöker den butiken; det är pv som står för delen av inhandlingen, men ändå, kommer jag någonsin att kunna kliva in där och inte vara påverkad av det jag har läst? Tveksamt.

Det var så otroligt mycket igenkänning för mig, just detta hur lojala vi butiksanställda blir och hur jobbet i butik för många blir till en slags .., familjesammankomst, ja, kunderna blir liksom till släktingar. Så har det varit för mig och jag vet att jag inte är ensam om den känslan.

Och betyget, om man nu tvunget måste ge ett betyg?
Kanske tre av fem.
Eller lite mer än tre.


Tog harry på sedvanlig promenad och fast det såg så skönt ut när vi var inomhus, blåste det ganska kallt mot kinden när vi väl var ute.
Särskilt när vi gick mot havet till.
Bara enstaka fläckar av snö finns kvar.
Vägbanan var torr och det porlade i diket.


Stannar till och kollar tiderna för hur bussen till Haverdal går.
Det är generöst med busstider om man bor i södra Sverige, i alla fall här.
Om jag börjar arbeta klockan 7:45, räcker det att jag tar 7.30 bussen, ja, det borde gå.
Problemet är att jag alltid vill vara på jobbet minst tjugo minuter, helst en halvtimme, i förväg.


Så här ser det ut i landet Halland just nu.
I alla fall i Stensjö.
Gröna gräsmattor.
Den här tomten tillhör det vi kallar för "polska ambasssaden".
Av någon obegriplig anledning är gräset  a l l t i d   grönt där.


När jag kom hem igen strålade solen och jag hämtade en dyna till trädgårdsstolen, lät harry vara lös och så slog jag mig ned där ute. Ansiktet mot solen.
Det tog inte ens en halv minut, så täckte molnen himlen.
Slog en signal till vännen Eva på Frösön.
Hon lät så pigg och glad.
Jag tänkte på den där kvällen vid halv tolv när jag skummade igenom sociala medier och där upptäckte att Eva skrivit - helt öppet - att hon drabbats av leukemi.
Jag minns också hur jag ropade högt ..., alldeles förskräckt blev jag.
Eva är en som varit med länge, länge, nästan så länge som jag har bloggat.
Å, jag är så glad att hon - trots sin sjukdom - mår bra!
Här finns en liten intervju - från den 25:e maj 2011 - med denna kreativa människa.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Ååå!
Ni har tidtabeller på era hållplatser!


Här sägs det kosta för mycket och istället hänvisas man till att ha nån app eller kolla på nätet.

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag vet inte om det är så överallt, men i alla här i omgivningarna finns det tidtabeller. Helt perfekt, tycker jag.

Cecilia N sa...

Det tycker jag också att det vore om de hade här.