söndag 3 februari 2019

Söndag ....


Kvällspass igår och när jag vid halv nio kom hem, kände jag mig ungefär så här.
Vissen.
Förbrukad.

Det är rent obegripligt att jag upplever sån trötthet på kvällarna, ja, det är ju inte så att jag nu arbetar mer än tidigare och inte längre pass heller, däremot fler dagar i sträck.
Men ändå.

Och pv har ju i ett par dagars tid varit drabbad av någon slags "mancold" och kraxar våldsamt (för övrigt kraxar/harklar han sig ofta numera, särskilt sedan han i någon månads tid  - för något år sedan - tappade rösten helt och hållet), så han satt eller halvlåg i soffan och jag satt i loppisfåtöljen och vi var båda totalt slut på.
Igårkväll, alltså.
Något "mellotittande" blev det inte, däremot ska jag nog lyssna på vinnarlåtarna.
Vad gjorde vi i stället?
Tittade på ett program om den f.d. amerikanske presidenten Harry Truman.
Det var inte för att Melodifestivalen på något vis skulle vara moraliskt sämre att titta på, vi orkade bara inte.

I affären handlades det chips och godis i parti och minut (läs: parti), allt inför premiären för årets sångtävling och särskilt barn i alla åldrar, från småttingar till tonåringar, var uppspelta.
Oavsett vad man tycker om det här att tävla i musik och själva fenomenet i sig självt, så är det ungefär som Hylands hörna .., det förenar många människor.


Alldeles nyss tittade solen in genom rumsfönstret.
Jag tog en sittdyna med mig ut och så boken som jag just nu läser (Måns Wadensjös "Monopolet") och skulle preics slå mig ned, så tackade madame sol för sig och gick i moln.
Och värmen .., vart tog den vägen?
Nu är jag inne igen.

Jag har ju skrivit om att affären ska byggas ut och delvis om.
Pv frågade Magnus vad som skulle göras med alla hyllor av trä som nu plockats ner .., jo, dom skulle slängas. Dom hyllorna sågas nu sönder och samman av pensionatsvärden och eldas upp i vår vedpanna.
Tala om att han är idog, denne smålänning.

Ps. Lyssnade igårkväll till USA-podden.
Det tar emot att säga det, men dom senaste avsnitten har varit på gränsen till flamsiga.
Och Roland Poirier Martinsson bjuds in i programmet, men kommer ändå inte med .., ungefär som när nån blir bjuden på kalas, men får sitta i hallen och äta tårta. Ds.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Du missade inget i "mellon". En rakt igenom blekbeige tillställning.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: men det tycker kanske inte dom yngre? jag har sagt det tusen gånger, vi är nog inte rätt målgrupp.