måndag 24 juni 2019

Kväller i landet Halland ...


Fröken Pion.
Vilken ljuvlighet.


Och av en händelse - verkligen av en händelse - upptäcker jag den här skönheten nere i slänten.
Jag har inte ens vetat att den fanns där! Nu blommar den allt vad den kan!
I det hiet brukar gärdsmygen hålla till. Och familjen skata.


Uppe i backen, där vi förut hade potatisland, där har pv planterat morötter och lite annat.
Här upptäckte jag små, mogna jordgubbar, eller är det smultron? Nej, det är jordgubbar.


En fråga: kan sallad självså sig?
Vi har inte satt sallad i landet.


Och så Sigge Nilsson som tar igen sig i uterummet, nu när det är kväller och inte är så fruktansvärt varmt där inne. Inte ute heller, för den delen. Tio år är han nu.

Och pv har ringt från hamnen i Helsingborg.
Det hade varit ett äventyr minsann .., från att ha varit helt vindstilla nästan, började det blåsa nåt hemskt och att då ensam styra in och reva segel och sköta motorn och hitta plats .,. jo, men det hade gått bra. I tolv timmar har han varit till havs och lär vara kolsvart. Och ja, han har solskyddsmedel.
Nu ska han i morgon ta sig till Råå, några kilometer söderut, för att där kanske kunna ta sig en bättre titt eller få hjälp med det här med oljan.

Ja, det är så det är.
Nu ska jag ta mig en tallrik pasta.

Inga kommentarer: