tisdag 24 september 2019

Det bästa idag ...


Foto: Susanne Hållbus., Sveriges Radio.

Det finns flera "det bästa" idag.
Jag tar den en efter en.

1. Jag ringde till min före detta svägerska och pratade med henne. För flera månader sedan dråsade hon i golvet hemma i Alingsås och har sedan dess haft ungefär samma symptom som vid demens och nu är det svårt att veta vad som är vad. Vi pratade ganska länge och hon berättade om glädjen över sonen som varit så underbart snäll och omtänksam mot henne.

2. Sen ringde jag hennes son och talade om för honom hur mycket det betydde för henne; det här att hon kände sig trygg med honom och sååå uppskattade att han brydde sig. Och jag gullbad honom att inte brusa upp när hans mamma blir virrig.

3. Gick tre halvlånga rundor med harry.

4. Åkte och handlade i affären .., pratade med Filip (tror jag han heter), den nye killen som är bror till Louise som jag tyckte så oändligt mycket om; han satt i kassan och klarade det fint.

5. På hemvägen stannade jag till hos friherrinnan som bjöd på kaffe och lite gott till. Shejken låg i gruset och snarkade och sov så gott. Småfåglar fick brödsmulor och drack vatten ur hundskålen.

6. Kom hem .,. lyssnade till underbara Europapodden som jag tycker har blivit så bra!
Programledare är Claes Aronsson (längst till höger på bilden) och Susanne Palme (EU-expert) har fått ta mera plats och från London rapporterade Daniel Alling.
Jo, nu börjar formen sätta sig.

7. Stekte sill och gjorde potatismos - pv tycker inte om sill - så han skulle göra pytt-i-panna, men ändrade sig.


8. Sist av allt körde vi till hamnen för att göra i ordning båtvaggan där båten ska vila - det är ju upptagning på fredag -. Det tog tid. Själva båtvaggan är hysteriskt tung (av järn) och jag körde/bogserade med bilen, men från början var det hävstångsprincipen som gällde.
När allt var i det närmaste klart, tog jag mig ett dopp - då höll solen på att gå ner -.
Simmade ett tiotal meter och sista metrarna under vattnet .., kom upp och hade en brännmanet bara några centimeter från huvudet.
Ja, ja. Jag klarade mig. Och hjälp, så härligt det var!
Bilden med båtvaggan är från i våras.

9. En till: har ikväll tittat på kanal 5 och "Över Atlanten". Det programmet tycker vi om.

Inga kommentarer: