tisdag 3 december 2019

Tisdag ....


Letar en bild, hittar en annan - en som visats här flera gånger -.
Säkert nio år på raken. (Men ni, liksom jag, kanske håller på att bli glömska ...).

Och varför glömmer jag bort att göra just så här .., som på bilden, det vill säga, sammanställa sommaren eller året som gått på det här viset? Så mycket mera man (jag) då kommer ihåg och det ena ordet ger det andra. Mest ler jag åt "slapp resår" .., ja, just det, det var när vi badade i Skärhamn i Bohuslän och när jag klev upp ur vattnet sa pv lite diskret  ..."du vet att du har lite slapp resår i baddräkten".
Ja, det var ju underbart att få veta det, särskilt när man gått omkring en hel sommar i den utstyrseln, i alla fall på badstranden.

Och cocosprickar .., jo, det var ju "kalaspuff" - Pernilla i Skåne - som hit till landet Halland hade postat ett paket med just cocosprickar. Förmodligen hade jag skrivit om nån dylik längtan.

Den där "glade mannen i Falkenberg" kommer jag också ihåg!
Jag gick på trottoaren och just utanför ett mäklarkontor kom han gående och log så varmt och jag tänkte att det är ju otroligt så lite som behövs för att man ska bli lycklig! Ett leende!


Innan jag gick i säng igår skrev jag ned detta  på kollegiblockets blad.
Jag är livrädd att pv ska cykla iväg utan att ha vittnat och - avväpnat - musfällorna! Aldrig någonsin vill vara med om att en liten mus gått i fällan och inte dött, utan förtvivlat kämpar för att ta sig loss!
Det var en sån fasa, så jag hade på riktigt ont i hjärtat! Stackars lilla mus!
Men tomtarna då ...? kanske någon undrar.


Jo, för flera år sedan köpte jag såna här småtomtar på Clas Ohlsons i stan.
Jag - som verkligen inte är nån pyntmänniska - kom att  ä l s k a   dem! När vi båda låg i sängkammaren brukade jag be att pv skulle tända dom här tomtarna innan han gav sig av .., å, så roligt att vakna och se dem i fönstret!

Och påminnelselappen hjälpte verkligen .., dom var tända i morse!
Stor glädje!

Nu regnar det ute! Försvunnen är gårdagens solsken och ljust blå himmel, men det får man väl ta.
Från Spotify sjunger Tommy Körberg att "en ny tid är här ...".
Det låter ju bra.

(Och det här inlägget skrevs till accompanjemang av detta).

1 kommentar:

Ulrika sa...

Jag plockade mus nr 6 och 7 på ett par veckor, ur fällan under diskbänken här, igår.
Jag tycker om möss och önskar jag slapp, men de får inte vara här ine och tugga sönder saker.
Vi ska försöka täta så de inte kommer in, men det är inte alldeles enkelt.