fredag 24 januari 2020

Kväller ....


I affären från kvart över sju till klockan ett.
Perfekt.
Och underbart att hinna göra fint i kassorna, torka av och putsa pantmaskinen, sopa golvet, tömma papperskorgar och allt sånt som gör att det känns bra.
Fyller på med Trisslotter.
Kollar om där är några postpaket som ska skickas i retur (där liggetiden gått ut) och där är en påminnelse som ska iväg.
Fyller på tobak, som alltid.
Cornelia A löser av vid kaffet klockan nio.
Sitter i personalrummet tillsammans med Bodil och så småningom ansluter även hennes mor och far - Elvy och Sven-Åke -. Elvy har blivit så liten och tunn och har svårt med minnet, är nog inte riktigt säker på vem jag är längre. Fina Elvy.

Pv hämtar klockan ett och så handlar vi och i vanliga fall är det jag som håller maten under månaden (i alla fall det mesta), men nu är herrn uppåt (har suttit vid datorn och köpt aktier, ja, ja .,. aldrig att jag skulle våga mig på nåt sånt!) och står för hela kalaset.

Väl hemma igen blir det lunch.
Han som var så glad .., nu spiller han sallad på nytvättade byxorna och på golvet och på mattan och det är inte ofta han - högt - säger fula ord, men nu så. Ännu fler av den sorten (fula ord) kommer när han några timmar senare ska ge sig på att sätta i en ny halvljuslampa i Toyotan. Att han ens har ett sånt humör!!! Det nästan osar om honom!


Det blir en lugn eftermiddag/kväll.
Handbolls-semifinal mellan Norge och Kroatien.
En gång - det var innan jag mötte pv - träffade jag en man som var kroat.
Han talade perfekt svenska, hade lätt för att uttrycka sig och berättade att han hade indigofärgade ögon. Då tappade jag lite lust.
En man som studerat sina ögon så till den milda grad ... att det liksom inte dög med blå.
Det blev ingenting.


Ramlar över den här bilden .., det var när vi åkte tåg på Irland, från Dublin till Galway.
Dom  här småtöserna satt snett mitt emot oss och jag önskade att man fritt hade fått filma dem!
Här målas det läppar.
Underbara flickor!
Vilket äventyr för dem!

Idag hade jag två flickor (dom går i trean) Liv och Siri i kassan.
Älsklingstöser rakt av.
Länge stod dom vid godishyllan och försökte räkna ut hur summan skulle bli trettio kronor och så skulle dom ju ha lika mycket av allt. Det blev trettiotvå kronor.

"Ja, ja, men jag kan betala dom där två som fattas", sa jag, men det glömde jag såklart och först på hemväg kom jag på det och ringde Cornelia A som lovade lägga ut. Eller hon sa att hon skulle ta det. Snällt!

Ungefär så har den här dagen varit.
Och ikväll På Spåret! Hurra!

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Känner igen glödlampsilskan. Den är befogad.
[Men på vår nya (10 år) bil, är det inte en chans att byta själv. Det är väl förresten inte ens glödlampor längre.]

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det är ju fullkomligt vansinnigt att det ska vara så krångligt! VARENDA gång han bytt lampa har det uppstått blodvite!

Turtlan sa...

Kan nog minnas att han M här i huset bytte ngn glödlampa när jag hade en Yaris. Minns att han fick vara... tålmodig.

Turtlan sa...

Å ändå brukar Toyota vara smarta bilar. De kanske hade en dålig dag på glödlampeavdelningen när de ritade yarismodellen....

Cecilia N sa...

Min lampa brukar hålla nästan hela vägen hem. Skulle jag bli irriterad över tappet är det bara att starta om bilen.
Så har det fungerat snart hela vintern.
Än så länge är det bara ena halvljuslampan. Skulle båda lägga av samtidigt skulle jag väl få tänka om.

Elisabet. sa...

Det MÅSTE dom ha haft!

Elisabet. sa...

Turtlan: ,-). (Ler åt ”tålmodig”)

Elisabet. sa...

Huvva, vilken fasa om båda avlider!

mossfolk sa...

På min första bil, en Volvo 245, kunde jag byta lampor själv. På våra senaste bilar jag jag ansett det vara ett hopplöst projekt och hade jag inte haft maken hade jag nog svängt förbi verkstan så hade de fått fixa det...

Elisabet. sa...

mossfolk: det gick till slut, vill jag bara berätta. Men oj, så arg han hann bli ,-)

Cecilia N: har du nåt glapp på din lampa?