söndag 24 maj 2020

Och så blev det då äntligen söndag!


Och det har varit en tämligen gråmulen dag, med allt från solsken till duggregn, till hällregn. Allt på en gång.

Nåja.
Vi har ändå hunnit med en hel del.
Pv har grävt upp potatisen som blivit kvar i landet (det var bara brännässlor där ...) och det är ju nedrigt att vi inte tagit hand om den, men nu så .
Själv har jag mest varit i växthuset .., satt ner alla tomatplantorna i jorden och försökt göra fint.


Och så lade jag ut en fråga på facebook vad den här lilla skönheten möjligen kan heta och fick svar bums. Det var Lena Drameus Åberg som visste att det här, det är en porslinsveronika! Lena är gift med ägaren till Åbergs Trädgård, ja, Lena är väl också ägare, om dom nu inte tackat för sig.
Och blomman har köpt just där, i Ystad, hos dem, men för flera år sedan.
Nu sprider den sig.
Jag  ä l s k a r   den!


Och jag har utan bekymmer dräpt mördarsniglar (ja, jag vet att dom heter spansk skogssnigel) och jag kände sån glädje när jag såg att Trollius nu börjat blomma. Smörblomma, säger många.
Mina kusiner i södra Lappland och en instagramföljare från Gargnäs, några mil hemifrån, kaller den "Ploppen".

Säkert är det så att det spelar in, det här att jag minns dem från somrarna hos mormor, på samma sätt som jag minns all humlen och pv håller nu på att gå i bitar över alla humlestörar som jag vill sätta upp.

För övrigt intet.
Ingen DN idag. Kanske hade brevbäraren försovit sig?
Kanske var det nåt fel i tryckeriet?
Får kolla om den kommer i morgon.

Hjälp, vilken god middag vi har ätit!
Lade billiga karrékotletter i marinad igår ..,  stekte så upp dem och hade färska champinjoner till (fick steka med köttet) .., därtill fjolårspotatis direkt från landet, plus färska knippemorötter  (från Hemköp, 74094 plu) båda grejerna fick gå i ugnen på hög värme, tillsammans med färsk salvia, timjan och flingsalt ..,  pytsade i lite grädde med kotletterna och så gelé till.
Hjälp, så gott!
Lägg därtill ett glas rött vin!
Så enkelt.
Så smarrigt!

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Kan bara ana så gott! Långkok är bra.

Tegelgolvet är så oerhört vackert. Önskar mig ett växthus men tomten räcker inte på långa vägar till för det.

Gokväller!

Elisabet. sa...

Turtlan: men det var inget våldsamt långkok ,, det fick bara puttra med grönsakerna blev klara i ugnen. Men Gud, så gott det var!

Anonym sa...

Troliius heter Smörboll på svenska. Daldocka och bullerblomster är andra namn men inte så vanliga. I Vilhelmina kallas de dock ploppen, kanske i hela fjällvärlden. ellem

Elisabet. sa...

ellem: jo, det visste jag, att det var Smörboll, men "Ploppen" har jag aldrig hört, förrän häromdagen.

Rexxie sa...

Enligt wikipedia så är det plopp med uttalet o och inte å. Såg även att de kallas laxblomster (eftesom de blommar när laxen kommer).