onsdag 17 juni 2020

Spridda skurar från en annan tid. 


Nämligen från samma datum för fyra år sedan.
Det var då Emma tog studenten. 
Klänningen hade hon beställt via nätet och när den - på den stora dagen - skulle tas på, visade det sig att dragkedjan kärvade! Det blev som en stor glepa just där pilen är!

Om jag säger att det blev  p a n i k, är det ingen underdrift! 
Det blev exets fru Karin som blev dagens hjältinna, hon fixade att lirka och lirka ännu mera, tills dragkedjan gick upp. Och ja, det hade ju varit trevligt om Emmas mormor ordnat det hela, men hon är ju ingen hit som sömmerska och säkert hade hon, dvs jag, bara ryckt till och så hade hela dragkedjan rämnat. 


På skolgården i Upplands Väsby samlades föräldrar, syskon,, släktingar och vänner till studenterna. 
Detta var i en annan tid. 
Det var då, när man fick röra vid varandra. 
Stå nära. 
Kramas. 
När alla sprungit ut, filmade jag en turkisk familj vars son tagit studenten. 
Oj, så dom sjöng och dansade där på skolgården och det var bara så  l ä c k e r t!
Där var väldigt mycket äldre medlemmar ur familjen som deltog i dansen - alla var med -!
Härligt!


Efteråt. 
Och dragkedjan höll. 


Bakom mig stod en man som hade så fina skor. 
Ja, enligt mitt sätt att se, alltså.


I mitten av juni hittade jag en lapp på vår ytterdörr. 
Det var en hälsning från Tryggve Tirén, den unge och långbente mannen som övernattade hos oss ett år tidigare. Nu tittade han förbi med sin mamma, men jag var ju på jobbet. 
Då kom han dit i stället och den här lappen upptäckte jag senare på kvällen.


Samma år och samma månad, vandrade den minnesgoda Cecilia N pilgrimsleden i Spanien. Den sjuttonde juni 2016 var detta dagens fönster och det var Cecilia som hade tagit sig tid att plocka fram håven. 


Och dagen därpå, den sjuttonde juni, visades ett fönster från Zagreb där annannan då hade varit - eller möjligen ännu befann sig - och även hon hade håven med sig.

Så var det då. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana skor har P! Det varjag som köpte dom (jag vet, man ska inte ge bort skor i present, men jag tror inte han vandrar iväg från mig) för jag föll alldeles pladask för dem sååå snygga!
Hedgrenskan

Elisabet. sa...

Hedgrenskan: ja, URSNYGGA! Sa det till mannen också och frågade om jag fick ta en bild ,-)