fredag 23 oktober 2020

Inte var det länge sedan ...


... man skrev att det snart var helg och nu är det dags igen. 
Och inte bara helg: för pv stundar höstlov och den här gången har han fritt hela veckan, eftersom han är inhoppare.

När jag i morse satte mig här vid datorn, var det första jag såg en sida för båttillbehör. 
Oj, vad han ska längta tills allt är klart och det blir sjösättning om sju månader kanske! 
Trädäcket ska på plats .., den gamla - jättestora - radioanläggningen i köksavdelningen har tagits bort och där ska ett skåp komma på plats .., plus i ordningställande av tapeten där nere. Sen ska underdelen målas förstås och hela båten vaxas. Kanske får den ett namn också?


Jo, en sväng till Orust i Bohuslän finns med bland planerna för nästa vecka. 
Sen får vi väl se. 
Idag vankas skomakarbesök .., (hittade en i centrum) och en sväng till affären och så allt det vanliga .., hundpromenader och bestämma middagsmat. 

Tittade igårkväll på SVT-programmet "Sorgen och jag" och där Claes Elfsberg - men även andra - vittnar om just detta med sorg och hur olika vi människor upplever det (även hur lika det kan vara!) och vi får möta en muslimsk kvinna (oerhört rationell, bara att acceptera och vara glad för den tid som gick/den tid man fick ha någon i livet) ., en judisk ...,ja, vad hade han för titel - rabbin kanske? - och det hela var oerhört intressant och naturligtvis gripande. 


För egen del har jag - tack och lov - inte stor erfarenhet av just sorg. 
Pappa förstås, men det var länge sedan - 1976 -, mamma 2008 .., pv:s mamma ett år senare och Gunilla på jobbet .., kan det kanske vara tre, fyra år sedan? 
Och Nelly. Jag undrar om jag har sörjt någon av de övriga som jag gjorde med Nelly?
Nej. Helt ärligt. 


Såja, då var dagens lunch också avklarad. 
Blodpudding med russin i, samt vitkål i strimlor med äppelbitar i och så lingonsylt förstås. 
Att nånting så enkelt kan vara så himmelskt gott.

Nutidskrysset i DN är avklarat och idag gick det bättre. 
Nio rätt av tio. Stor glädje (men tämligen enkla frågor).

8 kommentarer:

Lena i Östersund sa...

Jahaja, nu har din blogg blivit smal igen. Svårläst med mina skruttögon, men det kanske ändras tillbaka igen, förhoppningsvis. Hur som helst trevlig helg men många solstrålar och lite blåst önskar jag dej.

Rexxie sa...

Bettan II :-D

Elisabet. sa...

Lena: och jag har inte ändrat nånting, det är ju helt sanslöst! Så trist.

Rexxie: jag fattar inte vad du menar ..., jaså, namnet på båten, kanske?

Elisabet. sa...

Lena i Östersund:ser du den i mobilen eller på datorn? Om det är på mobilen, har du den då i mobilläge?

Lena i Östersund sa...

På surfplattan

Lena i Östersund sa...

På mobilen är den som vanligt men läser sällan bloggar på mobilen. Lite för pillrigt. Nu har jag åkt t fjällen för några semesterdagar o då är surfplatta hemma.

Bert Bodin sa...

Blodpudding är klart underskattat. Bacontärningar, stekta äppelklyftor, lingonsylt därtill. Mums!

Bettan II blir väl ett givet namn. :-)

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag tycker om blodpudding .., och ska hälsa till pv om båtnamnet :)