söndag 1 november 2020

Söndag ...

Eller kanske Alla Helgons Dag. 

Några helgon kanske vi inte är, mera människor. Och jag hittar bilder från kyrkogårdar i Bohuslän ., det var där gravarna var så totalt annorlunda mot för allt jag varit med om. 


Platta stenar .., mer som lock bara.


Och i Mollösund .., bara en massa musselskal .., och några stenar som bildar ett kors. 
Så enkelt och så fint, enligt mitt sätt att se det. 
Allhelgonaaftonen förflöt utan att vi gjorde något väsen av det. Pv arbetade i hamnen här nere och på kvällen tog vi det lugnt. Gjorde i stort sett ingenting. Jo, löste korsordet. 
På döden tänkte jag inte. 
Tittade lite på "Så mycket bättre", men bytte kanal till filmen "Röd Oktober" med den nyligen bortgångne Sean Connery. i huvudrollen.


Och idag?
Jo, det blev en vilsam historia.
Vände blad i hemköpskalendern .
Noterasde friherrinnans födelsedag - sjuttio år -, det går framåt. 
Eller bakåt, kanske hon själv tycker.
Söndagskorsordet struntade jag i .,. tycker ofta att det är så tråkigt.
(Eller är det helt enkelt för svårt? Så kan det också vara).


Mera DN.
Annat är mer intressant. 
Och där vimlar av vackra bilder. 


Anna-Lena Laurén - som jag tycker skriver så bra - berättar om när hon tar ridlektioner hos Michail Kizimow och jag som aldrig tillfullo fattat hur man - med bara underbenen - kan styra en  häst eller få den att galoppera eller ja, allt vad dom nu kan .., läser och förundras.


Bilderna har Oksana Yushko tagit.
Oksana bor tydligen i Moskva.


Och resten av dagen ...?
Ja, Pv har försökt få till en ställning för båtpresenningen till gamla segelbåten (den som nästan är avliden, men detta är väl ändå nåt sätt att visa vördnad för den åldriga kompisen) och själv har jag räfsat löv. Mest eklöv. 
Tre fyllda säckar blev det, men när jag lyfter blicken mot eken .., inser jag att där nog blir tio till. Åtminstone fem.

Snart avgörs valet i USA. 
Och jag tycker nåt så vanvettigt synd om fransmännen som återigen drabbats av terrordåd. En enda ond cirkel med hat blir det väl till slut.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Nu ska vi reda ut det här:
Allhelgonaafton var i fredags.
Alla helgons dag var igår, lördag.
Allhelgonadagen är idag.

Så är det om man följer "reglementet".

Men du är ju lite wild-and-crazy vad gäller adventsseder också, så ....

Elisabet. sa...

Bert Bodin: haha .., ja, du ser, det är hopplöst!