lördag 13 februari 2021

Utflykt ....

Det är inte ofta som jag numera föreslår att vi ska utflykta oss till Slöinge för att köpa nybakat bröd, men idag hände det. Och eftersom jag ändå hade ett paket att hämta ut på Matöppet - även det i Slöinge - så passade det ju bra. 

Det var minsta lilla kön utanför bageriet .., och det var soligt och fint och ett yngre par från Göteborg stod före mig och det blev lite småprat så där. Bakom mig - men behörigt avstånd ändå - stod  en medelålders man och harklade sig ideligen (och spottade) och fy, så äckligt det var. 

En annan man rastade sin hund ., pv satt i bilen och väntade .., och spottmannen hade sin bil på tomgång. Och så blev det då min tur. 

Jag kan berätta att på Ankaret i Haverdal kostar två semlor 25:- den här veckan och dom är jättegoda!

Det var välfyllt på kassadisken ....

I brödhyllan var det däremot mer utplockat och mina favoritfrallor - fyra frön - var slutsålda (pilen)  och så även brödet av samma sort. Den vänliga expediten sa att hon skulle kolla om där fanns några fröfrallor inne i själva bageriet (kanske hade någon tänkt ha dem till elvakaffet ..?) och kom ut med två stycken - så vänligt - och så glad jag blev! 


"Med en fyllning man är värd ...". 
Nåja, man kan ju fråga personalen om innehållet.
(Påminner mig om nån reklam på engelska .., kommer bara inte på vilken? Tvål?)


Sen hemåt. 
I slutet (eller början) av Ugglarp står den här skylten och den lockar säkert till intresse. I alla fall hade den fångat mig. Oj, vad det byggs längs kusten här! 


Kallt på morgonen. 
Tretton minusgrader. 
I Hemavan eller Tärnaby var det bara  - 3, sa pv häpet i morse.

10 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Vilket härligt inlägg!
Älskar alla fina och läskande bilder från bageriet.

Trevlig helg!

PS Såg du skidskyttet igår - så himla kul! DS

Bert Bodin sa...

Här har vi 6 minus.
Stackars ni!

Turtlan sa...

Nästa gång vi kommer på besök så får vi ta en fika där! Ser så lockande ut 😀

Turtlan sa...

Ja där kan jag tänka mig bo. Skulle nog ta tomt nr 8. Räcker gott. Sen det huset med vinkel och sovrum i vinkeln. Extra badrum är alltid bra. Finns väl ngn vårdcentral jag kan jobba på.

Vi får väl börja spara.

Fast Amalia skulle nog sakna skärgård....

Anonym sa...

L’oreal - because you’re worth it!

Hedgrenskan

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: tack snälla .., och jo, du kan tro att jag tittade (pv jobbade)! Så underbart roligt!

Bert Bodin: ja, tro inte att jag beklagar mig. Hellre detta än slask ,-)

Turtlan: det är sååå vackert där mot Ugglarp och när man kör till bageriet, har man havet till vänster och hästhagar närmare vägen. Så fint!

Hedgrenskan: tack! Skönt att nån har gott minne!

bettan sa...

Såg nånstans att Börjes i Harplinge får högsta betyg för sina semlor. Kan det stämma?

Elisabet. sa...

bettan: det kan säkert stämma - jag har inte smakat dem bara -.

Rexxie sa...

Mer om unnabullar här:

https://sarabakar.se/2014/06/02/unnabulle/

:-D

Elisabet. sa...

Rexxie: du förnekar dig aldrig! Nu vet jag mycket mera om dessa bullar!! Tack!