onsdag 31 mars 2021

En ny bekantskap ...

För några dagar sedan kom från Norge och vännen Bente, det här helt underbara kortet, som är mycket vackrare i verkligheten än jag lyckades få till det med kameran, men å, jag föll pladask! 

Först trodde jag att det var tulpaner, men jag tror att det är kejsarkronor. (Bert vet berätta att det är brandliljor, inte kejsarkronor.)

Vilka ljuvliga färger!

Den dittills för mig helt okände konstnären, heter Lars Jorde och om honom kan läsa på baksidan av kortet.


Liiite tycker jag att det påminner om Anna Anchers sätt att måla, men det kan ju bero på att motivet ofta är intill ett fönster - för att få bra ljus, såklart -, men oj, vad jag tycker om det här! 


Somrigt och fint. 


Det tycks ha varit en omåttligt produktiv herre det här .., när jag googlar på hans namn, kommer det upp hur många målningar som helst, men som sagt, tills nu helt okänd för mig. 

Man kan tydligen ge ett bidrag i akt och mening att bevara konstnärens hem. Det såg ut så här och var ju läckert. 

Tack Bente! Nu ska jag försöka lära mig lite mera om den här mannen.

På Göteborgs konstmuseum är han tydligen representerad. Jo, här är tavlan - underbar - tycker jag!

Där ser man. 


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

För att vara lite petig, så är det brandlilja på första bilden.

Kejsarkrona har hängande klockor i krans.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: bra att du hojtar! Jag ska ändra!Men ganska nära var det ju ändå ,-)