torsdag 1 april 2021

Första april ...


.. och inspirerad av friherrinnan som igår besökte Antjes Blomsterverkstad,  gjorde jag samma sak idag. Den lilla handelsträdgården ligger halvvägs mellan Stensjö och Steninge .., på toppen av en backe. Där föll jag pladask för mängder av växter i fjol och samma sak hände idag, men allt fick inte följa med hem.


Antje har tyskt ursprung och arbetar ensam i det som är som en blandning av ett växthus och ja, nån slags lada, kanske? Sååå fint är det där inne! Bohemiskt, kanske är mer rättvisande. Hela tiden förmanade jag Sonja att inte snava på trösklar eller lerkrukor.


På Ringvägen 33 i Malå bodde tant Margareta Nilsson.
Margareta arbetade  på biblioteket, gick infött med ena foten, under alla år under min uppväxt såg jag henne inte en enda gång i kjol eller klänning ., hon hade trenchcoat när hon gick på kulturcafé och hon odlade allt möjligt i trädgårdslandet. 

Håret var rakt och mörkt. På hennes sängbord låg höga travar med biblioteksböcker och på köksbordet stod sällan tallrikar, nej, där var det mönsterpapper och tidningen Burda. Ofta stod en tryckkokare på spisen.

När jag så ser Antje, så ser jag samtidigt Margareta. 
Dom hade lätt kunnat vara syskon.


I butiken finns såväl snittblommor som krukväxter. 


Och jag tycker om hela alltet.


"Den här är väl vacker i färgen ...!"  sa Sonja. 
Jodå, hon handlade hon också.


Och såklart höll vi oss till pandemilagen.


Allra finast ändå var krokusarna i slänten.


Och små påskkycklingar fanns där också, men dom fick vara kvar. 

Men fyra Mårbackapelargonior, samt en vit pärlhyacint .., fick bo i baksätet. Harry var less på att vänta, men alldeles tyst, där han satt i baksätet. Inte en enda gång har han låtit i bilen. 

Efter besöket hos Antje, svängde vi förbi Ankaret där Sonja fick handla och så skjutsade jag hem henne. Satt ute i solen i timmar .., tog harry på två promenader .., räfsade i slänten .., bar in och planterade om blommorna .., och  sen tog orken slut. 

Men det var ju mycket ändå, som hanns med. 

Glad Påsk till den som tittar in här!

11 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Glad Påsk till er alla i "Gula Huset" :-) Härligt med blommorna.

Elisabeth med h sa...

Glas påsk! Harry är så söt där han sitter med nosen på ryggstödet.

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: ja, det var ett härligt, rörigt ställe hos Antje! Där kände jag mig hemma ,-)

Elisabeth med h: Visst är han! Sååå snäll och fin.

mossfolk sa...

Glad Påsk till er alla fyra!
Jag älskar handelsträdgårdar! Ett besök på sådana blir (nästan) alltid liiiite dyrare än man tänkt sig ;)

Turtlan sa...

Ett besök på en handelsträdgård är så gott för själen.
Mårbackapelargon var ett fint inköp säger jag så klart!
Harry med de grå ”tinningarnas” charm numera. Så fin han är!

Elisabet. sa...

mossfolk: jag skulle lätt kunna stryka ordet "nästan". Och jag kommer ofta hem med sånt jag verkligen inte planerat, särskilt om jag besöker Åbergs Trädgård i Ystad, som ju är som paradiset på jorden.

Turtlan: tack för rart påskkort som kom igår! och Mårbacka är sååå fina. Mjuka, liksom. Och Harry också förstås.

Anonym sa...

Jag försöker hålla emot köplusten än ett tag. Försöker vänta tills blomstren kan sättas ut för gott. Har inte plats i fönstren. Men snart är det dags för violer/ penséer. Glad påsk på er! ellem

Anonym sa...

Glad påsk!
Vi firar den i stuga på Ystad camping för att få lite miljöombyte. Maken har hunnit med ett dopp i havet men jag väntar nog till lite sol på påskafton.😁
Hälsar Lena från Lund

Rexxie sa...

Antje skulle jag ju ha gissat på han kom från Nederländerna, men det kanske finns tyska Antjar med... Glad påsk!

Elisabet. sa...

Rexxie: men hon är tyska :)

Elisabet. sa...

ellem och Lena i Lund: förlåt att jag inte svarat..., allt går så långsamt för mig!
Lyckliga dig Lena .., till Ystad längtar jag alltid och ännu mera till dopp i havet där - det vattnet är mer grönturkosfärgat än här!

ellem: ... och sommarstugan!