onsdag 31 mars 2021

Oväntat ....

Igårkväll, efter att jag tittat på alltid intressanta programmet Utrikesbyrån, dök det här programmet upp. Jag blev kvar i soffan och tittade. Och häpnade. 

Programmet tar upp detta med brittiska kvinnor - ofta rejält till åren komna - vilka tar flyget till Gambia och förgyller tillvaron med fattiga män, vilka blir deras älskare under tiden där.

I programförklaringen kan man läsa följande: 

"Innan pandemin slog till var Gambia en turistmagnet för folk som sökt sol, hav och framför allt sex. Äldre brittiska kvinnor i jakt  på enstaka sexträffar eller  bröllop med unga gambianska män skapade stora rubriker i brittisk press. Men vad händer egentligen bakom rubrikerna?  Är det bara oskyldig förströelse i solen eller är det mer komplicerat än så? Reportern Seyi Rhodes reser till Gambia för att ta reda på vad som gjort den här formen av sexturism så populär." 

Jag ljuger inte om jag säger att jag höll på att ramla ur soffan, kanske också för språkbruket hos somliga av kvinnorna (säger väl mer om mig, än om dom kanske?).

Programmet visar också att det blir ett slags utnyttjande åt båda hållen. Många av kvinnorna betalar stooora summor till sin älskare - som då kan bygga sig ett hus och där bor även hans släkt - och kvinnorna tycks lyckliga .., återvänder efter ett par månader och säger sig vara i paradiset. Dom vittnar om hur bekräftade dom blir av männen .., dom känner sig sedda och vackra. Och männen i sin tur, får ju ett nytt - eller i alla fall ett bättre liv -, i alla fall ekonomiskt. Mer trygghet. På ett sätt blir det ju en slags win-win-situation. (Men hade jag tyckt det om det varit tvärtom ...?)

Reportern, Seyi Rhodes (född 1979) häpnar över att männen (som ju ofta är betydligt yngre än kvinnorna) öht kan tänka sig att ha ett "förhållande" med en äldre kvinna och han hymlar inte ens med det. Jag undrar om frågan hade ställts om förhållandet varit det motsatta? Tveksamt.

Om någon är intresserad, så finns en länk till programmet här. Fyrtiosju minuter långt eller kort är det. 

7 kommentarer:

Babsan sa...

Gräsligt om du frågar mig.

Rexxie sa...

Fast... det är väl inget nytt?! Redan Kerstin Thorvall åkte ju på "föryngringsresor" till Afrika...

Elisabet. sa...

Babsan: ja, jag blev i alla så häpen!

Rexxie: det hade jag helt förträngt, det här med Kerstin Thorwall. Men detta, att se det så här .., jag trodde knappt mina ögon.

annannan sa...

Jag har inte sett programmet, och jag är en drogliberal typ som har svårt för moraliserande.

Jag är ambivalent till regler kring prostitution rent allmänt. Jag fattar ju vilket utnyttjande prostitution i regel bygger på, men jag har också respekt för de fackligt engagerade nederländska prostituerade som försvarar sitt yrke.

I det här konkreta fallet undrar jag hur radikalt annorlunda detta är från att låta kläder tillverkas i låglöneländer, som norrman få sina glasögon utprovade i Lituaen, som svensk åka till Polen för plastikoperationer. I vissa fall är det utnyttjande, i vissa fall är det till ömsesidig vinning (fast norska optiker och svenska plastikkirurger förlorar på det).

Jag har inga svar, bara frågor.

Anonym sa...

Programmet kan även översättas till svenska kvinnor som gör samma sak. Det är mer vanlig än man tror. Utnyttjas och utnyttja.

Elisabet. sa...

annannan;: det var det jag tyckte var så knepigt, för alla tycktes ju egentligen mer än nöjda - det blev en win-win situation. Men sen .., om jag tänker att femtio år äldre svenska män skulle åka ner och betala tjugofemåriga gambiska flickor för samma sak .., då skulle jag nog tänka annorlunda och då håller ju inte mitt resonemang.
Det som förvånade mig mest, var nog hur rättframma kvinnorna var. Jag är ju rätt blyg av mig - och hade min mamma uttryckt sig som dom gjorde - hade jag väl dött :)

annannan sa...

Det finns ju flera faktorer i maktbalansen, som gör att det inte är precis samma sak med medelålders europeiska/nordamerikanska män + unga asiatiska kvinnor och medelålders europeiska/nordamerikanska kvinnor + unga afrikanska män. Medelålders män är mer privilegierade i sitt samhälle än medelålders kvinnor, och unga kvinnor mer utsatta i sitt samhälle än unga män. Så maktbalansen mellan medelålders man och en ung kvinna är skevare än mellan en medelålders kvinna och en ung man.