lördag 15 januari 2022

Dagens fönster ...


Från Irene i Hemmingen hemma i Västerbotten, kommer dagens fönster. 
Så här är det: vi sitter i vardagsrummet och har just ätit frukost, när telefonen ringer. Där hörs någon som sjunger så fint och jag förstår att det är just Irene .., det är mest dialekten som avslöjar henne. Tje-ljuden hemifrån. 

"Visst är det i Hemmingen ni bor ..?" frågar jag och jo, så är det. 

Och jag berättar om en resa till Kalvträsk till pappas kusin och på nåt underligt vis körde mamma fel och det blev prat om just "Hemmingen" . 

"Var din pappa från Kalvträsk ..?" säger Irene. 

Ja, jag säger att just det ., hans kusin bodde ju där och kusindottern var en gång kantor i Kalvträsk kyrka. 

"Aha, Gun Lundström!" säger då Irene. 

Och nog vet Irene att Guns pappa - min pappas kusin - hette Sigge, just det ja. 

Det slutar väl med att vi är släkt, till slut, denna sångglada madame från Hemmingen och jag själv. Och tack snälla som skickade fönstret! Bilden tog hon nu för en tjugo minuter sedan och visar utsikten från familjens uterum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men, står där inte en björn?! / Lena

Elisabet. sa...

Lena: det trodde jag med! Vänta ska du få se!