lördag 22 januari 2022

När det blir nånting annat ...


Målning av Isaac Grünewald.

Tanken var att jag skulle titta på filmen "Tryffeljägarna i Piemonti" - en dokumentär som fått så fina recensioner och som Halmstad Filmstudio skulle ha som vårens andra-film, men eftersom nya restriktioner kommit till, innebar det att visningsrätten för filmen helt enkelt går ut och i stället erbjöds vi att se den på Röda Kvarn i Halmstad. 
Då tänkte jag .. att jag kan ju streama den och se den här hemma. 
Nix, det gick inte, den är förstås för ny och jag får åka in till Halmstad oh se den kanske i morgon eller måndag eller tisdag. 

I dess ställe valde jag en dokumentär om konstnären Isaac Grünewald och hans hustru (även hon konstnär) Sigrid Hjertén. Filmen är gjord av Anders Wahlgren och man får då följa konstnärsparet från tämligen nygifta och framåt i tiden. 

Det var hos Triart.se som jag hyrde filmen. 
Trettionio kronor för 48 timmars tittande.
Så här beskriver man filmen.

"Anders Wahlgren har under flera år fått möjligheten att gå igenom Sigrid Hjertén  och Isaac Grümewalds efterlämnade brev, foton, filmer och tidningsartiklar. Det har varit en skakande läsning. De antisemitiska hoten som de utsätts för är till stora delar okända händelser. Genom tre års forskning har detta unika material från polisprotokoll, foton, privata brev och tidningsurklipp blivit en långfilm och ett kammarspel – en dialog för två skådespelare.

Anders Wahlgren (f. 1946) är författare och regissör. Han var anställd på SVT innan han startade produktionsbolaget Suecia Film 1989 och började frilansa. Han har gjort över 80 dokumentärer och tio spelfilmer. Hans dokumentär Sigrid och Isaac vann juryns pris på filmfestivalen i Montreal."

Dialogen utspelar sig mellan Gunilla Röör och Philip Zandén och jag tycker nog att det hela hade kunnat åskådliggöras på ett annat sätt. Det blir lite väl mycket teater av det hela, men i stort sett tycker jag att beskrivningen av paret Grünewalds liv - såväl privat som yrkesmässigt - var oerhört intressant. Att Isaac Grünewald - som ju var av judisk börd - blev så illa åtgången av kollegor och andra, hade jag inte en aning om. Att prins Eugén däremot var något av en mecenat för I.G. har jag förstått.


Målning av Sigrid Hjertén.

Följande kan man läsa från Bukowskis auktion när tavlan såldes för 850 000kronor.

”Jardin nr II (I trädgården, Fontenay-aux-Roses), visar Berthe och Ivan i trädgården. Iván sitter uppkrupen på en stol, djupt försjunken i en bok. Berthe, iförd en prickig sommarklänning, koncentrerar sig på sömnaden. Hennes mörka hår hålls på plats av en klarröd sjalett som står i skarp kontrast mot den solbelysta trädgårdssoffan. På det lilla cafébordet står en bricka med godsaker, lugnet och tystnaden hägrar och stadslivet i Paris känns avlägset.

Med denna målning uppvisar Sigrid sin utmärkta kompositionsförmåga. Den skissartade stolen i förgrunden skapar en rumslighet, tillsammans med grönskan som bäddar in trädgårdens väggar och avgränsningar. Konstnären tillåts briljera i sin färgbehandling när hon låter kontrastfärger stå mot varandra och skapa ett spänningsfält som vibrerar. Lugnet till trots skapar färgerna liv och glädje och Sigrid låter oss ta del av ett lyckligt och idylliskt ögonblick av familjen Hjertén/Grünewalds franska sejour."

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Härliga bilder.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag tycker mest om färgerna!