fredag 11 februari 2022

Efter stormen ....


 .... är stranden som, ja, helt förvandlad. 

Jag har harry med mig och står alldeles blick stilla och tittar ut över det som mest av allt liknar  f ö r ö d e l s e.  

Enorma drivor med tång har lagt sig över delar av stranden .., och vinden och vågorna har format ett annorlunda mönster i sanden. 


Och så detta!! 
Här är ju stigen som vi brukar ta när vi går för att bada eller hemåt, efteråt. 
Här dras det i vanliga fall barnvagnar och nu ..., vinglar jag mig ner och försöker hitta ett säkert sätt att inte ramla - alla stenar ligger inte fast mot marken -. 
Harry väljer helt sonika en annan väg. 
Som ett enda stort stenskravel är det!


Det är nästan ofattbart vilka krafter som är igång när det vinden tar i.
Jag vet inte hur länge jag blir stående där nere .., det är så svårt att ta in hur annorlunda allt är ..., det är som ett nytt landskap .., som om själva Moder Natur tappat besinningen och slängt iväg sten och grus i miljoner! 
Titta bara hur stranden ser ut! 


Och det är inte enbart sten som kommit, även tång. 
M ä n g d e r. 

Ja, det är närapå sanslöst och hur intressant ska det inte bli att se hur lång tid det tar innan stranden blir nästan-som-vanligt-igen. Då fordras det vind från öster eller i alla fall sydost och rejält högt vattenstånd som drar med sig stenar och tång igen. 


Efteråt går vi hem .. harry och jag själv .., jag fixar lunch och harry kurar på soffan .., är säkerligen överlycklig att sigge inte är inne och tar bästa platsen, den som är rejält nedsutten, just där harry befinner sig på bilden. 
Noterar att äggklockan blev kvar på bordet sedan i morse. 
Ja, jag använder den för att inte glömma att lägga mera ved i pannan.

En ny soffa borde införskaffas, men kanske inte så länge vi har såväl hund som katt som tycker om att ligga/sitta nära oss. 

Nu ut i solskenet. 
Kanske med kaffekoppen i ena handen.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Moder natur kanske beslutat sig för att ge igen för oförätter som mänskligheten utsätter henne för.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, inte helt omöjligt. Det var på gränsen till skrämmande. Jag stod en bra stund och bara tog in det hela .., som en helt ny strand var det.