lördag 30 april 2022

    En supergod soppa!


Idag gjorde jag - för första gången i mitt liv - en så kallad "Cowboy-soppa". Ni kan inte tro hur god den blev! Utgick från det här receptet på nätet, men ändrade lite så där som det passade. 

Det här använde jag: 

3 hg kalvfärs (som såldes 30% billigare p.g.a kort datum)

2 gula lökar som hackades

1 vitlök

1 hel röd spetspaprika - hackad -. 

6-7 små potatisar (skulle ha haft flera) i bitar

1 förp. vita bönor i tomatsås

1 förp. kikärtor (kokta)

(Hade kvar några hela små tomater i sås, dom fick också följa med). 

salt, peppar, cayennepeppar, oregano och svartpeppar

1 dl grädde

vatten 

lite kalvfond

1 buljongtärning (köttbuljong)

****************************************************************

Så fräste jag upp färsen, den hackade löken och spetspaprikan i olja/smör.

Kryddade förstås. 

Hällde i grädden  (skippade mjölken i receptet) .., vattnet tog jag på en höft - men annannan tipsade om att börja snålt och sen öka på om det behövdes, så det gjorde jag - och fonden och så småningom buljongtärningen. 

Pytsade i dom vita bönorna i tomatsåsen + kikärtorna.

Kokade potatisbitarna separat och när dom var klara, fick dom gå med i det övriga. 

Detta blev nåt så vansinnigt gott! Ganska "hett" (cayennepeppar ...), och så ett härligt bröd till. 

Mums! säger jag bara.

5 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Mums!
Vi älskar soppa. Brukar göra en stoooor gryta och ha i kylskåpet i flera dagar. Bara att skopa upp i en skål och äta. Snabbmat.
Jag tar gärna en klick creme fraiche till.
Å så tar vi krossad tomat med chilismak ofta tillsammans med ett paket med vitlökssmak. Inga kryddor behövs då, förutom salt som vi tillsätter efter tycke och smak i vår egen soppskål.
Gissar att "våra" soppor smakar rätt så lika.

"Gottigottgott".

Turtlan sa...

Mumsigt! Soppa är toppen. Något nybakat bröd till det småbilen det finmiddag.
Nu blev jag inspirerad.

Turtlan sa...

… inga småbilar. Så blir det … skulle det vara.

Bert Bodin sa...

Ska nog pröva på din soppa.

Rent generellt är jag dålig på att göra soppor, trots att jag alltid blir nöjd med de jag gör.

Mer soppa åt folket!
😊

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: krossade tomater med chilismak (även med örter) brukar vi alltid ha hemma och tänkte ha det i soppan, så det ska jag absolut använda mig av nästa gång. Soppa är bara sååå praktiskt och gott!

Turtlan: Hade älskat att ha en god baguette från Solhaga, men dit orkade jag inte köra ,-)

Bert Bodin: lycka till!