tisdag 26 juli 2022

 Mest minns jag Oleh och pojken Sasja ....











De reser till platser som andra flyr ifrån. De ukrainska tågen har lagt undan tidtabellerna. De går när de behövs och dit de behövs, så nära fronten de kan komma. Konduktören Oleh ansvarar för vagnarna med de allra mest utsatta, sjuka, äldre och rörelsehindrade - människor som hittats i skyddsrum och källare när alla andra redan flytt. SVT har följt med på resan från fronten i östra Ukraina mot EU i väster, under allt större hot från ryska raketer. 

Så står det i programförklaringen till denna SVT-dokumentär och det är en film såååå fylld av värme och omtanke - mitt i all sorg och bedrövelse -! Och när jag skulle prata med pv om det som visades, kunde jag knappt hålla rösten i styr ., inte för att jag var ledsen (jo, det är man också, över att människor tvingas lämna allt dom har för en oviss framtid i kanske ett annat land ...), men för att det finns män och kvinnor som osjälviskt ställer upp och hjälper andra - mindre lyckligt lottade -. 

Programmet är 25 minuter långt eller kort och kan ses på SVT-play i två år framåt. 

Här en länk till programmet.

2 kommentarer:

Kattis sa...

Såg det också, och blev berörd. Fint i all bedrövelse!

Elisabet. sa...

Kattis: precis så!