fredag 22 juli 2022

Tv-tips ... och nutidstestet v.29.



Krag & Wirkner .., dansk dramadokumentär i fyra delar som sänds  i Svt1 och är så otroligt intressant och välspelad!
Från min barndom minns jag bara "Danmarks statsminister Jens Otto Krag" som ett namn som hördes på nyheterna. Om Helle Wirkner - inget alls. -.  

Det hela handlar om när den dåvarande danske utrikesministern J O Krag möter och blir förälskad i skådespelerskan Helle Wirkner (suveränt spelad av Katrine Greis - Rosenthal) och vad som då händer. 
Men detta är inte bara en love-story, utan blir också till rena historielektionen! Sååå bra!

Thure Lindhardt spelar herr Krag och i avsnitten blandas filmer/bilder/intervjuer från den tidsepoken, så allt vävs samman på ett genialiskt sätt. 

Serien består av fyra knappt timslånga avsnitt och finns på svt.play. 

Alla vi som älskade den danska serien Matador, minns kanske den riktiga Helle Wirkner som då spelade rollen som den sympatiska Elisabeth Friis i just Matador. S o m   jag tyckte om henne!

Och så veckans nutidstest
Det blev oavgjort mellan pv och mig själv. Åtta rätt vardera. 
Återkommer med vad jag hade fel på.


Kärlek & Skilsmässa. 
Klämmer till med ännu ett tv-tips. En SVT-dokumentär av Maud Nycander.
Så här står det i programinformationen. 

"I början av 2000-talet gjorde Maud Nycander en film om paret Lena och Johan. Två unga människor som blev blixtförälskade och skaffade barn inom ett år efter att de träffats. När Maud nu kommer tillbaka till dem har de varit tillsammans i 25 år, har tre mer eller mindre vuxna barn och är mitt uppe i en separation.  Genom tillbakablickar till de turbulenta småbarnsåren strax efter millennieskiftet och nedslag i den nutida relationen i transformation, skapas en unik skildring av ett av livets stora åtaganden - den livslånga kärleken". 

För den som genomgått en separation blir det en hel del igenkänning. 
Här en länk till programmet

Nu är det färdigtipsat.

Uppdatering: två fel hade jag på nutidstestet (iaf bättre än förra gången) och det var likadana fel som Gunnel hade. Rapparen och Natoröstningen.

11 kommentarer:

Gunnel sa...

Blir väldigt lockad av den danska serien men vi har bara en teve och den visar enbart fotboll. 8 rätt på nutidstestet,. Fel på rapparen och Natoröstningen.

Elisabet. sa...

Gunnel: båda programmen finns på play, så när fotbollen är slut ....,-).

Babsan sa...

8 rätt graderna och Nato röstningen kunde jag inte

Elisabet. sa...

Babsan: jag tycker alltid det är knepigt när man ska komma ihåg siffror eller årtal.

Bert Bodin sa...

Här blev det 9 av 10. (Missade 2 dagar på flygstrejken.)

Elisabet. sa...

Bert Bodin: bra gjort!

Turtlan sa...

Samma lika här. Dvs antal poäng och vilka fel. Vi är jämnsmarta 😉

Bloggblad sa...

Den om skilsmässan tänkte jag se ikväll, men fick inte igång castingfunktionen. Krag & Wirkner såg jag reklamen på, det låter som något för mig! Tack för tipset.

Pernilla sa...

Tack för tipsen, alltid lika välkomna!
Jag vill också göra nutidstest, det kanske sporrar mig att hålla mig mer uppdaterad. :-)

Elisabet. sa...

Bloggblad: det tror jag också att det är! Och så bra skådespelare!

Elisabet. sa...

Pernilla: jo, det blir ju en viss press ,-)