måndag 17 april 2023

     Igårkväll .., i Morup.


Vi hade kanske en kvart på oss att strosa runt på kyrkogården i Morup, ja, igårkväll alltså. Det visade sig vara en stor kyrkogård - eller den kändes stor -. 

Somligt grep tag i en, mer än annat. De enkla, vita korsen, till exempel. Väl hemma igen sökte jag på nätet och fann  en hel del om vad som hänt de arma sjömännen vilka mött sitt öde ute till havs. 
Här, t.ex finns. Att läsa texten är som att inom sig se en film rullas upp. 


Framför Ivar Nilssons gravsten stannade jag också upp. Ivar Nilsson var även min pappas namn och den här mejeristen Nilsson hade nästan samma handstil som min pappa, särskilt på förnamnet, ja, förutom den nedre svängen på I:et. Här till vänster min pappas namnteckning.
Pappa, som inte inte hade många års skolning, tog någon gång en Hermodskurs i välskrivning och just I:et i Ivar, hade kunnat skrivas av pappa. (Ser nu att även r:et är annorlunda). Ja, ja. 


Bilden längst ner till vänster, är från kyrkogården i Harplinge och togs för flera år sedan. Jag tycker att texten är så ömsint och fin, särskilt den sista raden. 


Efter äventyret i Morup (måste bara berätta hur rar pv är ...., jag blev kvar lite i kyrkan efter all musik och kom att prata en stund med prästen ., undrade varför han bar kippa, t.ex  och lite annat, väldigt sympatisk var han och när jag kom ut kyrkan stod pv, Eva och väntade på mig. "Hello darling!" ropade då pv högt och log så glatt när jag kom.) - ja, det blev en lång partentes. 

Nå, efteråt körde vi till Glommen, där pv i "båthuset" skulle hämta några hylsor eller nåt liknande och Den Halvlånge gjorde oss sällskap in för att titta på båten. 

Ägaren till det här båthuset är en före detta tandläkare som vunnit priser i USA för sitt värv, haft egen mottagning och numera är han pensionär och ägnar väl det mesta av sin tid åt att fixa med båtar. En väldigt sympatisk man.



I en bytta på ett bord låg diverse ..."verktyg" och som jag log när jag upptäckte vad det egentligen var. 



Just det: tandläkarinstrument!  Och på golvet i fikarummet, där stod en handdriven borr ..., en såns om användes för hundra år sedan kanske! Huuuuu!

Eva var trött och satt kvar i bilen; hon har haft en tuff höst och vinter med ideliga besök hos olika läkare och det har varit undersökningar hit och dit och dagar och nätter i akutrum och sjukhussalar.

Nu hoppas vi att några veckor i landet Halland och närheten (någon minuts promenad bara) till havet, ska göra henne gott. I höst fyller hon åttio år. 

Klockan är snart åtta det här skrivs. Sov underbart gott natten mot idag - rakt av till halv sex!! - och solen flödar redan .., och jag ska strax cykla till affären.

12 kommentarer:

Gunnel sa...

Ska själv inte ha någon gravsten, men det vore tråkigt om alla tänkte så. Stenarna berättar så mycket, dessutom får man använda fantasin.

annannan sa...

Kippa? Det undrar man ju över!

Monica sa...

Kippa på en präst i Svenska kyrkan, det måste man undra över😀vad svarade han?

Bert Bodin sa...

När jag ser ortnamnet Morup, får jag upp Morups tånge i huvudet. Varför det?

Elisabet. sa...

Gunnel: vi valde att inte ha någon gravsten till mamma, men fy, så trist det är. Ingenting att gå till. För egen del blir det väl likadant, då barnen bor långt härifrån och vem skulle sköta om graven? Och jag vill ju strös ut i havet.

Elisabet. sa...

annannan och Monica: Det var ett lite diffust svar jag fick. Han berättade dels att det står i bibeln att mannen skall skyla sitt huvud (vet inte om det gällde enbart i kyrkan, eller ...?, men också att han dråsat i trottoaren/gatan för 4 månader sedan - som jag fattade det ett epileptiskt anfall - och slagit upp ett hål i huvudet och då var det ju praktiskt med kippan. Ungefär så. Han hade varit sjukskriven sedan dess och tycktes trött, så jag ville inte fråga mera.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Ja, det vet jag inte .., men Morups tånge är i alla fall där fyren står och tånge betyder landtunga och så ser det ut där fyren står. Själva Morup är litet, bara drygt 300 invånare.

Monica sa...

Det står inte någonstans i Bibeln att mannen ska skyla sitt huvud och att kvinnan eventuellt ska göra det är enbart Paulus som skriver men är lite svävande också om det. Han fastnar ibland i Gamla testamentet. Jesus däremot har viktigare saker att förmedla och säger aldrig detta utan vi är lika och lika värdefulla. Man som kvinna och särskilt barnen.
Låter som en väldigt annorlunda präst. Och tveksam om han var präst.

Morups tånge lär vara väldigt populärt hos fågelskådare enligt vänner här. Och intressant.

Elisabet. sa...

Monica: Ja, jag kan säga helt ärligt att mig störde det inte, men annorlunda var det ju. Det var det även med ikonerna vid altaret. Nu är jag ju inte kyrklig av mig, trots min uppväxt, så det kan ju vara därför som jag inte bryr mig så värst. Ibland tycker jag att dom som är ateister (min ena syster, t.ex), och ALDRIG sätter sin fot i kyrkan frånsett möjligen till advent, dom vet verkligen hur det bör vara. Detta har vi sannerligen diskuterat, min syster och jag ,-).
Däremot kan jag förstå trogna medlemmar av "vår" kyrka, som hajar till, eller tycker att det helt galet. Det gjorde t.ex delar av mitt sällskap.

Elisabet. sa...

Monica: https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/sjungande-pr%C3%A4st-spred-julgl%C3%A4dje-i-morup-1.39177034

Här kan du läsa om honom. Rätt påhittigt, skulle jag vilja säga.

Monica sa...

Tack för länk, ett bra initiativ av honom och gjorde kanske mer än präster utan kippa🙂och kanske allt är mer tillåtande för att han är tysk.
Var ju en nytillsatt och äldre svensk präst med många prästår som man inte gillade och kastade ut rätt brutalt för att han inte passade in, tror det var någonstans där.
Ser att hans fru är diakon.

Här vandrar en man, kanske 40-50 år varje dag med ett kors på kläderna. Han går ca 6 km och som motion förstår vi samtidigt som han pratar om folk vill.
Nu har tuffa killar som kommer på cykel börjat stanna och de säger att han är toppentrevlig och det ger mycket att prata och lyssna. Vi sett honom från bilen bara. Och han jobbar med något annat övrig tid. Inte heller svensk.

Elisabet. sa...

Monica: Ja, den tanken slog mig också, att det kanske har att göra med ursprunget? Om de nu är mer frigjorda i Tyskland, alltså.
Låter helt underbart med mannen som du berättar om. Ibland kanske det är det enkla som är det rätta? Tack som berättade!