fredag 21 april 2023

En ovanlig fredag ... och Nutidsquizet.


Vilken dag .., har hunnit praktiskt taget hur mycket som helst och känner mig ändå inte trött. Vilken glädje! 

Kan börja att berätta om eländet med DN:s nutidsquiz. Nej, det gick inte särskilt bra. Hade 7 rätt av 10. Fel på fråga 6 (teater), fråga 9 (författaren), samt sportfrågan (10). 

Pv hade 8 av 10. Vet inte vilka han missade, då han har glömt mobilen hemma. 

Det gick inte särskilt mycket bättre på orddelen, som skulle vara "medelsvår". 

Nej, bara att bita ihop. Nu kan ni andra få briljera ,-)!

Betydligt trevligare var det att plocka in vitsippor  som blev till två små vaser. Sååå fina!

Och trettiofemårskalaset igår, blev  en trivsam historia. Tre småttingar (4.5, 6 och 8 år), samt sex vuxna. Att vegansk pizza kan vara hur smarrigt som helst, det visste jag inte - men nu vet jag -. Zucchini, aubergine, ananas, färsk svamp, veg.skinka och tofu, veg.färs .., allt jättegott och den smälta osten var av sorten kokosost (hade jag aldrig hört talas om!). Man lär så länge man lever, men tydligen inte tillräckligt får att få höga poäng på DN:s quiz.

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Hade bara 6 rätt av 10. Fel på författare och hockeyarena bl a. På orddelen 9 av 12.



Anonym sa...

Gunnel: Jag tycker att det har blivit knepigare frågor överlag. Å andra sidan följer jag inte med lika mkt nu när det är så mkt annat på gång. / Elisabet

Bert Bodin sa...

Briljera kan jag inte kalla det jag gjorde. Absolut sämsta resultatet. 5 av 10 på nutids. 9 av 12 på språk.

Kristina sa...

Nutidsorienteringen - 7 rätt av 10. Ordförståelsen - 11 rätt av 12. Attans, att jag aldrig lyckas med "nutiden" ...

Anonym sa...

Bert: känns skönt ändå att du är lite mänsklig! 😉 / Elisabet

Anonym sa...

Kristina: men sååå bra på orddelen! Grattis! /Elisabet