lördag 15 juli 2023

Dagens fönster och lite till ...


... fångades inne i Ljungbergmuseet i Ljungby och utsikten visar konstnärens hem.

Sven Ljungberg föddes den 15:e december 1913 i Ljungby och dog den 28:e juli 2010 i Italien (på en målarresa). 

Här är ett av alla hans alster. "Lek på skolgården" är titeln på verket. Den såldes på Bukowskis och hade ett utropspris på 20 000 - 25 000, men klubbades för 44 000 kronor. (Många röda färgklickar i den bilden och jag tänker att det är väl dessa som ger så mycket liv åt bilden ...?)

Denne Sven Ljungberg var ju så oerhört mångsidig! När pv:s mamma Gunvor begravdes, hölls akten i Annelundskyrkan i Ljungby och jag höll på att ramla baklänges när vi kom in där .., det var ju som att hamna i Paradisets lustgård! Titta här, bara.  


Och var det inte exakt en sån här tavla jag stod och höll i handen, igår? Tänkte att det såg ut som en Sven Ljungberg, men den var så urblekt, så den fick vara. 

Nåja, det finns gott om dem, tydligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint. Ett museum att lägga på minnet om jag kommer genom Småland framöver. När jag bodde i Jkpg var jag ung och fattig och hade ingen bil… / Annannan

Elisabet. sa...

Annannan: Ja, det är verkligen fint! Och tycks vara intressanta utställningar där också! / Elisabet