söndag 9 juli 2023

fin klänning ….


Vi sitter i båten. Harry har varit på sista rundan och passat på att morra åt en springer spaniel, men nu är det slutpromenerat för ikväll. 

Tidigare i afton köpte jag rökta räkor, en hel rökt makrill, samt underbar potatissallad  med hela, små potatisar. Ja, en baguette också. 

Så satt vi här och njöt av detta ljuvliga och saffransaiolin var perfekt till och vilken HETTA. 

Då upptäcker jag en kvinna som står i kön till en restaurang och jag slås direkt av hur vacker klänning hon har! Jag tänker Marimekko. Beige och brunt eller svart; mönstret är grafiskt. Kvinnan är väl i min ålder, mörkhårig och har en kofta över axeln och koftan tar upp klänningens färger .., i svart.,

Någon timme senare passerar hon och mannen vid hennes sida vår båt. 

”Oj, hallå! Vilken vansinnigt vacker klänning du har!” säger jag. 

Då ler kvinnan .., böjer sig fram för att liksom titta in och säger att jag är inte den första som säger det. Under ett besök på NK i Sthlm, på klädavdelningen, frågade expediten om det var en Bitte Kai Rand-klänning som kvinnan bar?

”Inte alls! Den är inhandlad från Ellos!” var svaret.

Hon ser så rar ut och påminner om Gunnel Runevad-Knutsson ; en gång underbar kund i lilla närbutiken i Ystad, numera garanterat en liten ängel. 


Nu kväller. Halv tio. Båtgrannen framför oss - ett äldre danskt par - har spelat kort, ”Femhundra”. Mannen vann. 

”Det gör han alltid ..”, sa kvinnan och log. I skrivande stund kalasar dom på friterade fläsksvålar. 

Andra passerar revy längs båten. Några kommer från ett kvällsdopp. En kvinna har en ljusblå badrock. 

Ikväll ligger vi tre på rad. Först vi, så en familj med två barn från Göteborg och så en storvuxen tysk, nej, två tyska män .., och alla får de passera över vår båt för att ta sig i land, men det går bra. 

Tyskarnas flaggor är de största och sen kommer danskarnas, den tvåtungade som jag tycker är fin.

Nu blir det ny omgång kortspel hos danskarna. De har en fågelhund - en vorsteh- med sig, men den tål inte andra hundar och ligger mest under däck. 

Och nu kom göteborgarna tillbaka från middagen. Dom siktar på att i morgon ge sig av .., mot Polen och Tyskland. Tänk, så många vänliga människor det finns! 

Så är kvällen här i Torekov.

div

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Står han och nästan sover, Thomas? 🧐🙃

Elisabet. sa...

Bert: nej, han sitter och lutar sig mot väggen. Såååå trött var han inte.,😉 / Elisabet