fredag 14 juli 2023

Resa österut och DN:s quiz ....

Solsken och lagom varmt ute. På agendan idag står en resa till Ljungby, då vi ska hämta skifferplattor att lägga som "gång" på gården. 

De här plattorna kommer inte att räcka fullt ut, men det var ett så bra pris, så vi får fortsätta att hålla ögonen öppna för nya fynd och fylla på, allt eftersom. 

Ett besök på Ljungberg-muséet hoppas jag hinna med också. 

Varför skifferplattor? 

Jo, i min uppväxt hade grannen en gång från grinden till "bron"/verandan med just svarta skifferplattor. Exakt kan jag minnas den där svala känslan .., barfotafötter mot dom platta stenarna! 

Som det nu är, går vi på gräsmattan och det tycker jag inte alls känns så ombonat.

Nutidsquizet blev en dyster historia - sämst ever, ever -. Såväl pv som jag själv hade endast 5 rätt av 10 möjliga. 

Själv hade jag fel på frågorna som gällde insekter, musik, böcker, ekonomi och sport. 

Orddelen gick bättre. Full pott för pv, 1 fel för mig (11 av 12). 

Bilden är från Torekov och visar hur det såg ut under en av morgnarna, då, när jag tagit mig ett långt, svalt dopp. 

Har sådan oro för min syster i Australien som inte hört av sig på flera dagar. Hon har haft såna förfärliga rygg, - och bäckensmärtor den senaste tiden och har knappt kunnat röra sig. Läkarna hade sagt att det ju är ett smärre mirakel att hon inte haft detta tidigare, då hon vid sjutton års ålder ramlade i slalombacken och skadade några ryggkotor och i månader låg i gipsvagga på Skellefteå lasarett. Och så bilolyckan då på detta, då det blev frakturer på nästan alla kroppens ben.

För någon vecka sedan hade hon så ont, så att även hjärtat börjat rusa, så där så hon ..., som är den mest kavata av oss, blev orolig. Har nu mejlat hennes son som bor sextio mil bort från Birgitta och hoppas få svar på vad som hänt. 

Uppdatering: Fick svar nu. B ligger på sjukhus, har haft vätska i lungorna och "leaky valve due to low iron lewels".

5 kommentarer:

Gunnel sa...

5 rätt här också för andra fredagen i rad.

Elisabet. sa...

Välkommen i gänget! ❤️ / Elisabet

Bert Bodin sa...

Vilken fin bild!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Tack! Det är ju himlen som gör den.

Kristina sa...

Som vanligt: uruselt resultat på nutidsfrågorna - ordförståélsen däremot - inga problem - full pott! Vad är det med mig?