onsdag 9 augusti 2023

I vattnet ....

Ibland går det inte som planerat. Så blev det idag. Tanken var att pv, hans bror och den för mig okände Thomas skulle sammanstråla i Göteborg och därefter ta två olika bussar från Gbg till Skärhamn. Det var tanken.

När jag skjutsat pv till Falkenberg (där skulle han hoppa på tåget från Halmstad med sin bror ombord) fick jag på hemväg telefon, där pv berättade att troligtvis skulle inga tåg alls gå till Göteborg. Översvämningen förstås.

Då var jag nästan hemma .., så jag satte bilen på laddning, rastade Harry och inväntade nya besked. Jo, nu skulle jag hämta upp brodern här i Stensjö, därefter pv i Falkenberg och den för mig okände Thomas från trakten av Gränna, han satt på en buss på väg till Gbg.

Sagt och gjort.

I Falkenberg stod pv och väntade oss och intill honom stod en ung kvinna, ja, hon hade fått löfte att lifta med oss till Göteborg. Hon kallade sig Sharon ("det är mitt engelska namn", förklarade hon) och var från södra Kina och hade nu besökt Köpenhamn och hade tänkt sig till Oslo ikväll, men det gick om intet.

Innan vi kom till Gbg blev det milslång kö och en hastighet på 2 km/h .., ingenstans stod vad som var orsaken .., det kollades busstider och den ena efter den tredje avgången missades och jag sa att nä, inne i Göteborg kör jag INTE, så vi beslutade att sikta på järnvägsstationen i Lindome.

Dit kom vi .., det var trångt på parkeringen och i ett huj försvann mitt sällskap i en taxi på väg till terminalen i Gbg och själv styrde jag kosan hemåt.

Kom på en annan väg .., och möttes av något jag i många år hade madrömmar om .., en helt översvämmad väg! Vattnet nådde garanterat en halvmeter upp på bilen och det gällde att hålla sig så nära mitten som möjligt, då man inte hade en susning om var vägkanten var - det var som att köra i en sjö -! Har jag någonsin hållit så krampaktigt i ratten?

Mötande bilar körde sakta, sakta .., en stor, hög bil stänkte så mycket vatten över vår Kia, att det var som att befinna sig i Statoils tvättanläggning, ni vet, med den här snurrborsten som åker fram och åter över bilen!

Nåväl, tog mig vidare .., konstaterade att jag hade järnvägen på min vänstra sida och tänkte att jag håller mig åt det hållet. Kom till Kungsbacka och så ut på E6:an och hem. Sex timmar inalles blev det i bil idag.

Pv har nyss ringt.

Kvinnan från Kina hoppade av på centralen i Gbg (hade lyckats boka ett hotellrum i närheten) och önskades lycka till och så tog pv och brodern bussen mot Stenungsund, där blir det byte och en halvtimmes rast och så då sista sträckan till Skärhamn.

Där, under kapellet i båten (men utan nyckel att ta sig in i ruffen eller "salongen") sitter den okände Thomas och väntar (han har hunnit handla också, "köp gärna några wienerbröd!" hojtade Tommy när dom pratades vid) och själv har jag rastat Harry i blåsten (såååå många nedfallna trädgrenar i hästhagen och sååå strid lilla bäcken var!), tagit mig en rostad macka och ska nu bara njuta av att vara hemma.

Såg hur många översvämmade åkrar som helst .., och idag såg verkligen Viskan och Ätran ut som de halländska floder man en gång tragglade i skolan! Som  f l o d e r, alltså! Sååå vida! Ungefär som här i Skottland, nära Bonar Bridge. Så såg Viskan och Ätran ut!

Ja, så var det.

(Bilden längst upp togs i Tejn på Bornholm, hos den rara kvinnan Anette och har inget med texten att göra).

Kristina sa...

Vilka motigheter! Väl, att du kom undan "torrskodd". Här på samma breddgrad, men längre österut, har vi inte alls haft det så blött. Men, regnar gör det. Visserligen lätt, men ihärdigt.

Ojoj, vilket strul.

/Tony

Gunnel sa...

Vilken mardröm att köra bil på vattenvägar. Hans har verkligen ställt till det. Hos brorsan utanför Malå fälldes en massa träd över vägarna under en halvtimme. Men Hans har inte besökt oss som bor vid Norrbottenskusten.

Hjortron sa...

Men, men vilket äventyr!
Idag hoppas jag att du ligger under filten!

Bert Bodin sa...

Men, alltså - jag hade ställt in hela arrangemanget. Definitivt.😎

Elisabet. sa...

Kristina, Gunnel, lifeblog och Bert i Luleå: Ja, men det gick ju bra! Däremot var det urusel information när vi letade hos Trafikverket och andra medier, allt som stod var att det var en massa vägarbeten. Att E6:an var avstängd och varför, stod inget om. Jag skrev att det var en halvmeter vatten på vägen .., nej, så högt kan det ju inte ha varit, men hemskt ändå!