torsdag 10 augusti 2023

Spridda skurar (i ordets rätta bemärkelse ...) från en torsdag i augusti. 


Körde idag till Getinge för att hämta ut strong  pills till friherrinnan och när detta var avklarat, stannade jag till nere vid vägen närmast där vattnet svämmat över. 

Jag var inte ensam. 

Förutom Hallandspostens journalist var där även ett antal äldre herrar och några damer, alla spanandes ut över det som - bara för ett par dagar sedan - var ett grönområde med små dammar och med gångbanor och en bänk att vila benen på, men som nu förvandlats till en stor, vid sjö. 

Vid den där bänken - som knappt syntes - simmade nu ett sällskap gräsänder och jag blev så full i skratt .., tänkte att dom måtte ha blivit rejält häpna över vad som hänt.



 

Tittade  efteråt in hos Ugglarps Grönt och köpte rödbetor, knippemorötter och en örtsås som verkligen var supergod!

Den så kallade "kändiskocken Stefan H", hade jag noll koll på, precis så där som det är med fjällblommor och sländor.

Ack ja, det är illa ställt med den här madamen.








Så här såg det ut.  



















Tänk, vad det betyder med ett eklöv bland kantarellerna! 

På Hemköp kostade dessa dyrgripar kring 400 kr/kilot, jag såg inte vad dessa små byttor gick på. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utanför entrén i Ugglarp stod en stor kruka med bedagade sommarblomster.

Kan meddela att våra ser ut ungefär likadana. Jag skyller på regnet. 

Allt som finns hos oss är ringblommor i mängder; ja, det är allt. 

Gurkörten har slagits till marken av regnet och ska klippas ner i morgon. 

Men rosorna - det glömde jag ju - har börjat knoppas igen! 










Bäst idag alla kategorier, det var ändå mötet med det här glada danska gänget utanför affären i Haverdal. 

Min första tanke - när jag såg den ene killen hjälpa den äldre mannen med maten - var att han kanske var sjuk, ja, den äldre, alltså. 

Frågade om dom behövde hjälp? Nej, inte alls!

Det här är morfar/farfar Ib från Silkeborg på Jylland och hans tre barnbarn .., Hans, Jesper och Julius. 

Ib är 82 år och en van cyklist ., nu hade färden gått från Halmstad (dit de kom med färja från Jylland) - en tur på dryga 2 mil - och här var det energipåfyllning. 

Därefter skulle det bära av till Varberg, ytterligare fem, sex mil norrut. 

Härliga ungdomar och en härlig "bedstefar" som var så vänlig och rar och tackade för att jag stannat till och pratat med dem. Observera hans cykelskor. Det är nog någon ny modell, det. 

 

Sist av allt en inköpslista viken kommit susande från landet Värmland och från Eva Eklöf.

"Inköpslista från Ica Kronhallen i Karlskoga", var rubriken. 

Vad tror ni? Man eller kvinna som skrivit listan?  Jag gissar på en rastlös människa, i alla fall.

Tack Eva!

Nu ska jag ge mig för ikväll och i stället skriva till min syster i Australien.  

Ajöken, sa fröken.

Inga kommentarer: