tisdag 12 december 2023

Dagens fönster ...

"Hej!

Det här höghuset i kvarteret intill vårt tycker jag faktiskt är riktigt lyckat om man jämför med de vanliga grå kolosserna. 

Här har man tagit ut svängarna lite mer med olika glasytor, ett trapphus som ändrar färg, när ingen passerar. (Annars är det vanligt ljus.)

Men det hade kunnat vara ännu snyggare. Från början var det det, då den första fasaden var vackert svart. Men det godkände inte de som godkänt bygglov. 

Hela fasaden fick göras om. Till grått istället. Vet inte vad det är för "fel" på stadsarkitekter ibland.

Hej svejs!"
//Tack Bert! säger jag. 

4 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Uppiggande med de olika färgerna.
Ja en svart fasad hade varit (ännu) snyggare.

Anonym sa...

Walkaboutsweden: Det tror jag med. Bodde jag mitt emot det huset, skulle jag ändå hoppas på att många befann sig i trapphuset. Tror att jag skulle bli alltför fixerad vid färgspelet. 😉 /Elisabet

Anonym sa...

Bert: Men hur ser färgspelet ut vår och sommar när det är fullt dagsljus? Eller stängs det av? /Elisabet

Bert Bodin sa...

Färgspelet, liksom trsppbelysningen finns det inget behov av, sommartid. Då får ma klara sig med dagsljuset.

Glömde även berätta att färgerna varierar kontinuerligt. De vandrar, och ibland är hela trapphuset grönt, rött, blått eller gult.