torsdag 7 mars 2024

En annan slags dag ... 


Strålande solsken redan från morgonen. Varmvatten från solfångarna rakt in i tankarna .., pv sågar ved och jag städar bilen. Dammsuger .., dammtorkar. Skakar den gröna filten.

En sväng till Skallkroken hinns med. Pv tar ett iiiiisande kallt dopp. Det är lågvatten - förfärligt lågt vattenstånd - så han väljer den långa stegen och drar djupt efter andan när han väl doppar hela sig. Hans badbyxor är blå.

Jag tittar på. Tänker att det ju ofattbart att jag inte är sugen det minsta. Eller kanske att jag är, men något dopp blir det inte. 

Efteråt sitter vi i vindskyddet och dricker kaffe ur muggar av hårdplast - en är lila, en är grön - jag tar den gröna - och där kommer en kund från affären; en lång och ståtlig kvinna som också ska doppa sig. Hon har sin make i sällskap, plus en stor, grå pudelhane, en extrastor pudel, säger dom unsiont och den är så stilig och svansen står rakt upp .., tala om elegans! Hemma har dom en betydligt äldre pudelherre, säger kvinnan. 

Snart är det eftermiddag. I ugnen finns kycklinglår - modell större - och en potatisgratäng. Vid sextiden ska pv vara lärare hos grannens flicka Maja. I morgon kör vi till Hörby till min syster. I bagageluckan ligger redan en motorsåg och väntar att få träda i tjänst, ty träd som blåst ner ska tas om hand. Vi hade tänkt oss övernattning på Stationen natten mot lördag, men det gick inte ., det var fullt. Det blir lördag till söndag i stället och i morgon nattlogi i Bunkeflo. Kanske ett dopp i polen?

Satt länge ute i trädgårdsstolen och med Sigge mot mitt bröst. Han somnade och jag råkade pilla lite på hans ben, vilket han inte tycker om .., då biter han mig.  Ja, ja. Hackspetten flög förbi .., och där kom en skata och jag hörde kråkan kraxa från björkens topp. 

Stig som är långt över åttio, passerar nere på vägen .., han går med stavar och Sigge vaknar till vid det taktfasta ljudet av stavspetsarna mot asfalten .., han tittar upp och öronen är på helspänn .., v a d   är nu detta och det tänkte jag med. Men pv visste. 

"Det är Stig ...", förklarar han. Stig som haft hjärtproblem och alltid ser så snäll ut.

Inga kommentarer: