tisdag 5 mars 2024

Likheter ....


Det händer ofta att jag - när jag ser en bild av någon s.k höjdare - att tanken slår mig, det här att särskilt herrar så ofta liknar varandra. T ex Norges statsminister Gahr Støre.

Född 25:e augusti 1960. När jag första gången såg honom i tv sade jag direkt till pv, att han är garanterat högerman. Jodå. Det tycker jag också att man kan se, fråga mig inte varför.


Och Erik Thedéen, riksbankschef. Född 1:a september 1963. Kanske är det någon slags inneboende pondus den gemensamma nämnaren?

Nå, den mannen kanske inte alls är moderat, men pondus har han onekligen.



Ännu mera likheter. Finlands president Alexander Stubb. Född 1:a april 1968.
Liberal, tror jag. Har inte riktigt lika mycket pondus som sin förerädare, men får kanske med tiden

Hittar knappt en enda bild där denne Stubb inte ler (t.om mer än vår egen statsminister), men den här får gå och jag tycker att han påminner om ....


Micke .., svärsonen, 3 år yngre är herr Stubb.

Ja, leta likheter, ja, det kan man alltså ägna sig åt en tisdag i början av mars.

Obs! Har uppdaterat det här inlägget, då jag ser att jag svajat iväg lite, det var ju likheterna utseendemässigt det skulle handla om. Skyller på sömnbrist.

7 kommentarer:

KulTur i Natur sa...

Visst är det så.

Elisabet. sa...

KulTur i Natur: Alldeles särskilt tycker jag att det märks på män som har en viss position yrkesmässigt. Dom rör sig med på ett sätt som inte nödvändigtvis behöver utstråla arrogans, det är inte så jag menar, utan mer en självkänsla som nästan går att ta på. Satt ute i solen och funderade på kvinnor som har det likadant. Den ryska läkaren på Halmstad lasarett som visade de två yngre manliga läkarna hur dom skulle göra med blockaden till min arm, HON hade pondus, det vill jag lova. Ingabritt (Inga-Britt Ahlenius har det också),

Anonym sa...

Hur kan du definiera någon som ”högerman”? Vad det nu är - det uttrycket används väl bara av ”vänsterfolk”, vad det nu också är?

Monet sa...

Skrev Monet

Elisabet. sa...

Monet: Jag tyckte - och tycker ännu - att han ser ut som en högerman. Det är inget negativt alls i det - han ser ut att vara en trevlig man - precis som att jag direkt - utan att veta hur det ligger till - skulle förmoda att Amanda Lind tillhör Miljöpartiet. Däremot skulle jag ha haft svårare att gissa var Göran Persson hörde hemma.

Elisabet. sa...

Monet: Nu blev det fel. Så här ska det förstås vara: "Precis som att jag direkt , om jag nu INTE visste hur det ligger till ..., skulle gissa att Amanda Lind vore miljöpartist."

Monet sa...

Nja, det var mest uttrycket ”högerman” jag reagerade över. Jag tror inte DU menade det negativt alls men dels är det ju väldigt förlegat - Högerpartiet upphörde ju någon gång med Gösta Bohman väl - dels används begreppen höger/vänster i den politiska debatten faktiskt mest som en negativ beskrivning numera. Upplever iallafall jag. Jag skulle aldrig kunna gissa politisk tillhörighet enbart på utseendet. Pehr Garton t ex hade lika gärna kunna vara moderat för mig. Och faktiskt också Jimmie Åkesson om man nu skulle gå enbart på utseende och det du kallar ”pondus”. Visste jag däremot att han hette Jimmie hade jag aldrig gissat på borgerlig tillhörighet utan snarare på socialdemokratisk. Göran Persson är en utpräglad socialdemokrat för mig - det finns absolut ingenting som förbinder honom med ”högern”. Tycker jag. Intressanta tankeexperiment du har för där därborta i landet Halland!