måndag 3 november 2008

Till er alla!

När jag sent igårkväll kom hem från Irland, hade min inkorg närapå översvämmats av kommentarer och mail och nu betar jag av dem allt jag bara kan .., så tro inte att jag struntar i det ni skriver .., man blir bara såååå glad, så glad!

Tack till er alla!!

Och så skulle jag vilja säga en sak till dig, just du.

Längst uppe till höger på din sida, där står några rader om detta med att låna bilder.

Ibland, men inte ofta, händer det att jag hittar mina bilder på någon annans sida och då har jag blivit lite putt .., och man kan verkligen fråga sig varför?

Det är en sak om någon säljer bilderna vidare och säger att "det här har jag tagit .., varsågod och betala mig!", men det lär man inte göra med mina bilder.

Så vad är det jag är så egenyttig för?

Att inte jag ska få beröm?

Jag skämdes faktiskt ögonen ur mig när jag såg vad du hade skrivit!

Precis så, skulle min mamma ha sagt.

"Ta och låna en bild om ni behöver den!"

Nu säger jag detsamma, men med tillägget .., ni kan ju ändå gärna visa varifrån den kommer.


Elisabet.


// Och alla irlandsbilder kommer ni att hitta här, bara så ni vet det också.
Det är mycket ni ska veta ..-)

10 kommentarer:

christel sa...

Hej du
Nu förstod jag ingenting. Har någon tagit dina bilder?? Eller är du imponerad av att bloggerskan gärna lånar ut sina bilder?

Kul resa du varit på, alltid trevligt att resa med någon som är lik en själv:)

Elisabet sa...

christel: jag har själv tänkt att .. sjuttsiken att folk tar ens bilder som man har lagt in!

Och sen, när jag såg hennes generösa rader, då tänkte jag .., "varför tänker jag alls så ...?" "Vad har jag att förlora?"

S o F sa...

Äsch, nu blev ju den här bloggerskan (som skrev det där om ni gärna får låna mina bilder) riktigt rörd.

Tack Elisabet - jag blev alldeles varm inombords!

Och Välkommen hem!

Anonym sa...

Så tråkigt det verkar, någon har "lånat" bilder från dig utan att uppge källan?
Trist.
Snålt.
Bra att du säger ifrån!

Petra sa...

Jag har sällan något emot att låna ut mina bilder till dem som frågar om lov. Ibland ber jag att det ska framgå att det är jag som fotat. Men det retar ihjäl mig att gång på gång hitta bilder som jag tagit i andras bloggar där de sparat hem bilden och lagt upp den på sin egna sida utan minsta hänvisning. Det för mig är ren stöld! Därför har jag nu börjat lägga in copyright-text i många av mina bilder.

Anonym sa...

Ja jag hör till de "egennyttiga" som blir ilskna när folk snor mina bilder, så jag har ju precis tvärtom besked hos mig.

Inte för att jag tror att det gör någon skillnad, för folk verkar inte bry sig om vad fotografen tycker.

Elisabet sa...

marskatten: men det är ju det jag tycker känns snålt av mig, så länge man inte säljer bilderna! (Men gärna får dom uppge källan .., nu hittar jag minsann inte mina bilder på många ställen .., jag letar inte heller ..-)

petra och ellis: jag vet och jag kan förstå också hur ni tänker, men vad jag inte förstår, det är VARFÖR jag reagerade så ...? Varför var det så viktigt att alla visste att bilderna var mina?
Det är det jag menar.

Det Mörka Hotet sa...

Jag kan mer än gärna tänka mig att låna en av alla dina härliga bilder - och jag lovar att (i sån't fall) såväl fråga som uppge ditt namn: kram! :-)

Anonym sa...

jag snodde en bild från dig, som föreställer havet ute hos pappa. den tyckte jag var väldigt fin. men jag bestämde mig för att inte använda den så nån kan se utan har den bara som skrivbordsbakgrund :)

Elisabet sa...

dmh och hilda: ja, men ni har väl förstått .., speciellt du hilda, att nu gör det mig inget!

Låna ni!

Livet är kort .., vad vet man om 10-20 år om man ens är i livet och vad spelar det då för roll om någon har lånat bilder av mig, jag är ju dessutom inget proffs!