tisdag 16 december 2008

Efteråt ...



Alla pratar om skalvet.

När jag kommer till jobbet på morgonen står några av arbetskamraterna i personalrummet och en av dem, hon som har småttingar som just har lämnats på dagis, är alldeles rödgråten och hon är orolig och säger att hon helst vill vara hemma hos dem och hon berättar om SKRÄCKEN hos äldsta dottern när det det skalv som mest .,. ja, om fullkomlig panik i lillflickans ögon!

Och kunderna säger alla sak.

"Detta är det värsta dom har varit med om!"

Maggan som har second-hand-affären nära mig, är ännu skakig och berättar hur hyllorna i badrummet bara dråsade i golvet och hos en av arbetskamraterna tippade byrån.

Tommy, som för några månader sedan var granne till min Anders, säger att detta är hans livs värsta upplevelse.

"Jag gick på Hamngatan och befann mig just mitt emot SE-Banken när det började mullra och hyreshusen "ryste" (skakade) och jag tänkte att nu är mitt livs sista stund kommen ..... och dånet .., det var som om när pannan kokade när man var liten .., värmepannan, alltså ..., men jag tänkte att det kanske var en spräning inne i bankkontoret ?" säger han.

Nästan alla har blivit påverkade.

En av kunderna säger att han var övertygad om att värmepannan exploderade.

"Faan .., mer än femti tusen att lägga ut inför julen!!" hade han tänkt.

Andra gissade på långtradare som kört in i huset .., på ett flygplan som kraschlandat i närheten .., hon som bor i Malmö trodde att gas hade exploderat i huset.

Och själv kommer jag alltid att minns mullret .., det där avgrundsdjupa mullret som ökade i styrka och så porslinet som skakade .., ljudet av glas som klirrar mot varandra .. och knaket i tegelväggen!

En så otroligt och rent av ofattbar primitiv känsla som kommer över en .., ren och skär skräck.

Så var det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Usch,ja det måtte være en ekkel opplevelse.Godt det gikk bra

-B-

Evas blogg sa...

Fy vilken obehaglig upplevelse. Kram!

Anonym sa...

Hörde på radion om det att epicentrum var nära Ystad och då tänkte jag direkt på Dig!

Måste varit en mycket konstig upplevelse! Aldrig varit med om grej!

Hoppas allt bra söderöver nu och hur gick det med Pelle?

Hälsningar från Turtlan som läser från jobbet! Saknar bloggläsande och bloggskrivande.

Tjingeling!

Turtlan

mossfolk sa...

Tänkte också genast på dig när jag läste Ystad.
Och sedan läste jag om Malmöborna som också blivit rädda och ringde bums till farmor för att se hur hon hade det. Men se, hon hade sovit och inte märkt ett dugg :)

Christina sa...

Vilken tur att ingen människa har kommit till skada, puhu!

Tänk vilken trygg del av världen vi ändå lever i.
Jag trodde inte att det kunde bli ett så pass kraftigt jordskalv i Sverige.

Anonym sa...

Tänkte på dig med en gång när jag hörde om skalvet.
Ja fy, vilken omskakande upplevelse. Skalvet kändes ända hit till oss i Kinna (sydvästra delen av Västsverige), flera har berättat att de vaknade av att sängar och golv skakade. Usch så otäckt!

Lena sa...

Just avgrundsmullret är värst tycker jag.

Anonym sa...

Tänk vilken unik upplevelse du fick vara med om Elisabet!
Det starkaste jordskalvet i Sverige på över 100 år, och du var nästan mitt i skalvets epicentrum!

Det är nästan lika unikt som att tända tredje ljuset före tredje advent! ;)

Skönt att allt gick bra i alla fall!