fredag 19 december 2008

Dagens glädjeämne ...


Och nu ska jag snart cykla till stationen och ta tåget till Malmö.
Eva på Frösön målade detta.


åånga köer i kassorna.
Framför mig två män som handlar godis i parti och minut och betalar med utländskt kort.

"Kasse ...?" frågar jag.

Mannen tittar frågande på mig.

"Kasse ...? Reklamufka ...?"

Det senare betyder kasse på polska och mannen strålar med hela ansiktet och en hel svärm med polska ord strömmar ur hans mun och han tittar på mig och säger ..."polska ..?"

"No, no .., bara reklamufka och Elzbieta ...!" svarar jag.

Då ler mannen med hela ansiktet och när han har packat sina varor klart ropar han högt och ljudligt nånting som slutar med Elzbieta och så vinkar han glatt.

"Vad betyder det ..?" frågar den rara Marianne som står i tur att betala .., hon har jobbat på apoteket i alla herrans år, men har nu gått i pension.

"Inte en aning .., kanske önskade han mig god jul .., eller trevlig helg ...?" svarar jag.

Glädjen sitter i länge efteråt.

1 kommentar:

UllaMona sa...

Reklamufka...får mig att tänka på rattmuff...som min pappa hade runt ratten på vår Amason.