onsdag 28 januari 2009

Ledig dag ..


Ett annat korsvirkeshus med innergård i Ystad.

I ett korsvirkeshus på gågatan håller silversmeden till.

Där har han sin ateljé och sin verkstad.

Och där, har jag tittat in alldeles nyss.

Ty ., i födelsedagspresent från rara arbetskamrater fick jag ett presentkort som gäller just hos silversmeden .., och nu har jag bestämt mig.



Det blev en helt enkel ring (i silver, förstås), lite kantig och inte det minsta inställsam .., lite mer massa i än en vanlig ring .., och så graveras bokstäverna M A A in.

Ja, vad kan det betyda, tro?

Om en vecka får jag hämta konstverket.

Och efteråt, när jag hade bestämt vad jag ville ha .. gick jag krokiga spåret till restaurangen här på gatan, den som drivs av ett par från Pakistan.

En enda indisk rätt finns varje dag på menyn.

Den valde jag ("chicken with vegetables and rice") och man får så mycket mat, så det räcker till två middagar .., alltså har jag till lunch i morgon också!

Vilken härlig ledig dag detta blir!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men det är väl barnens namn, förstås..? =)

Maten lät god, och påminde mig om jag glömt bort att äta idag.
Nåja, om nån timme ska jag laga middag så nu kan jag lika gärna vänta tills dess. Det får bli mer kaffe så länge.

Elisabet. sa...

ellis: ja, väldigt avancerat förstås ..-))

Maten var hur god som helst och smaken sitter i i timmar! Ingefära eller nånting sånt .., och kanske lite kardemumma ...?

Bloggblad sa...

Hade inte ICA varit mer passande? Eller coop? (Nej, ICA jobbar du väl på?)

Väldans vad långt våren kommit hos er i Ystad... :)

Evas blogg sa...

Tänkte på barnens initialer jag också. Och just där, under parasollen, satt jag och Mats och åt i somras. Jättefint ställe.

Anonym sa...

Och jag gissade på "Mycket Atletisk Arbetsmyra"

PV

Christina sa...

Vilka goa arbetskamrater du har!

Och så trevligt det såg ut på den där gården!
Jag lyssnade på ett radioprogram häromdagen där de recenserade senaste Wallanderfilmen, och då sa reportern att Ystad hade en så pittoresk bebyggelse av gamla trähus. Trähus?
Jag trodde att stan var full av små stenhus, så jag höjde på ögonbrynen.
Det jag vet bildmässigt om Ystad vet jag genom din blogg, och intrycket jag har fått har inte varit trähus :)

Madame kanske kan upplysa om hur det egentligen ligger till?

Evas blogg sa...

Men fick du inte presentkort hos damen som stickar?

Elisabet. sa...

christina: jag håller med dig och inte reportern .,. här finns knappt några trähus! Ja, sommarstugor i Sandskogen, men inte i stan. Där är det nästan enbart stenhus.

PV: ååå, nu var du för rolig!

Då säger vi att det kan betyda det också.

Vem det nu skulle vara ..-)

Anonym sa...

Til PV

På seg selv kjenner man ingen andre :-)

-B-
Ordförande i PV`s fanklubb.Vasaloppsåkare nr 8002
Utnevnt av bloggmadamen herself.

Har kjøpt meg nye gitarstrenger og blikkfløyte ,og ligger i hardtrening til i mai.
Du kan evt sende over noter til ???

Elisabet. sa...

Eva: det trodde jag också först .., men dom har, fram tills nu, haft lokalerna och allt tillsammans .., även "vykorten" där resp. firma representeras.

När jag nu läste, var det hos silversmeden som finns i samma lokal.

Det var bra det.

Skulle jag köpa en tröja eller kofta, skulle nog flera butiksanställda i ystad få vara med och lägga pengar ..-)))

Nu lägger jag till 380:- själv.

Elisabet. sa...

Underbara Bente! Jaså, du ligger i och tränar inför alla sångerna ...! Jag ska nog be att han fixar nothäften .., spelar du gitarr och flöjt på riktigt?

Anonym sa...

Hörre du her är intet på lätsas nej.

-B-

Anonym sa...

Ja du B, jag (Elisabet)har inte så långt i planeringen men när hon väl bestämt sig skickar vi lite lämpliga noter.
Men C-dur är ju alltid bra.
PV

Monet sa...

Tror också att det är barninitialer. Om det är något hemligt förbund som har eller ska ingås:-)

Jag tycker också mycket om dina Ystadbilder och om jag nånsin skulle flytta tillbaka till Skåne och rötterna där skulle jag kunna tänka mig att bo som du. Och just nu vill du bo som jag, haha.

Det är lika fint på båda ställena, bara väldigt olika. Och mera ljus hos mig just nu, så är det ju.

Anonym sa...

Maria, Anna, Anders - eller hur?
Det låter spännande - hoppas du visar bild på ringen sen.

Så soligt och vackert du verkar haft det idag, här är det minsann vinter, snålblåst och kallt som attan.
Njut av resten av din lediga dag!

Elisabet. sa...

bloggblad: ja, du förstår .. här kommer våren och sommaren med fart ..-))

eva, monet och marskatten: ja, helt rätt! Det kommer nog att bli fint! Och monet .., ystad är otroligt vackert och pluttigt .., men ändå .., när jag ser dina bilder blir man nästan sjuk!

Allis matte sa...

Håll nu ställningarna i Ystad medans vi är hemma i norr, ska tänka på dig flera gånger om dagen samt läsa din blogg som innehåller så mycket. Ska kolla efter pv i Vasaloppet, och hålla tummen, Vi hörs Kram på dig och ha det bra.
Gun-Inger

Elisabet. sa...

Allis matte: oj, redan på väg hem!

Hälsa alla eller åtminstone dom närmaste grannarna .., annars får du mycket att göra! En extravarm kram till grannen med Fjällräven-anoraken!

Bloggblad sa...

Skämt åsido - jag gissar att du är otroligt omtyckt av dina arbetskamrater... hos oss säger vi som mest: grattis! Och jag som inte bakar tårta och därmed offentliggör när jag fyller, får inte ens det... Men är lika glad ändå.

Elisabet. sa...

Bloggblad: men den här tårtan var inte till mig, det var födelsedagsbarnet Helene som hade bakat den till oss andra!

Såååå ambitiös är inte jag ..-)