tisdag 29 september 2009

Eftermiddag paa Sofitel hotell.

Saa haer blev det.

En alltigenom hemsk natt med saadan vaerk att jag bara ville foersvinna.

Flygturen till Aten som tar 40 minuter .., blev d j a e v u l s k.

Det spraengde i hela hogra kinden och upp mot oeagat och jag sa till pv att nu svimmar jag snart.

Vael framme vid flygplatsen, gick vi raka spaaret till ett Medical Center och fraagade om dom kunde hjaelpa mig att finna en tandlaekare?

Mycket rar kvinna gav mig ett pain-killer .., och saa ringde hon taxi till oss.

Jag graet av glaedje.

Vi kom till ett allmaent sjukhus som heter Sofia.

Inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat droemma om detta.

Taenk er tidigt 50-tal i Sverige.

Taenk er gamla maenniskor som ser ut att ramla ihop och avlida vilken stund som helst .,. som kommer snubblande med droppflaskor med naagot saftliknande i .., taenk er ett kaos utan like!

Foerst faar man staa i koe som paa posten foer att faa ett papper med staempel .,. sedan upp till tandlakerskan som har ett rum paa foersta vaaningen.

Taenk er 60-tal.

Blodstaenk paa instrumentbrickan.

Ja.

Och alla var arga paa mig som inte kunde grekiska.

Saa tittade tandl. paa mina taender och sa att jag maaste till x-ray.

Jaha.

Och var aer x-ray?

Ingen som kan foerklara paa engelska .., saa jag foersoker hitta .., en ung staederska visar mig till slut vaegen.

Laaaaaaang koe.

Gamla maenniskor som knappt kan andas och som faar syrgas genom en slang .., ansluten till en stoooor gastub och alla anvander samma slang till naesan!
(Ja, en och en, foerstaas ...).

Men munskydd har man.

I en timmes tid naestan faar jag staa i en korridor och vaenta och ingen bryr sig .., bara springer foerbi och svarar inte paa tilltal.

Tre poliser kommer med tvaa ungdomar med handfaengsel .., dom ska roentga sin mage tydligen.

Aaaaa, jag vill bara graata och aaka hem till Birgitta Estelius i Helsingborg, min tandlaekare.

Till slut roentgen.

Arg skoeterska som pekar och har sig.

Gaar daerifraan, hittar pv som vaentar utanfoer tandlaekarens rum .. nu aer hon snaell och tittar paa roentgenplaaten som jag har med mig .., den aer stor som ett A4, minst .., och kostar 40 sv kronor.

Tandl. saeger att min tand maaste rotfyllas eller dras ut, "stackars dig ..., jag foerstaar att du har ont ..." och saa ska hon ge mig STRONG PILLS , fyra stycken faar jag .., saa klarar jag mig hem.

Sen aaker vi raka spaaret till det enda hotellet vi kan namnet paa, det vi saa fraan flygplatsen.

Skitdyrt, men nu struntar vi i det med.

Saa aer det.

Var det.

Och pv aer vaerldens snaellaste.

15 kommentarer:

Ellis sa...

Å fy, det låter som rena skräckfilmen!

Himmel så glad jag är att du har Pv med dig!!

Mildamakter sa...

Stackars dig, tandvärk är så okul att ha att det bara inte finns. Säger som Ellis, tur att Pv är med dig.
Min pappa fick flera hjärtinfarkter när han och mamma var på semester i Grekland och han hamnade till slut på universitetssjukhuset i Aten, och även det var rena rama -50-talet.
Inte någon som talade engelska och skitigt så man knappt kunde tro att det var ett sjukhus.
Det var skönt när han med hjälp av SOS i Köpenhamn fick komma hem till Sverige och svensk sjukvård, det är då ett som är säkert!

qi sa...

Stackars dig Elisabet! Kom nu hem så du får ordna detta. Bra att du har ett gott stöd med dig i pv, i nöden prövas vännen...

Annas mamma sa...

Vilka upplevelser! Och nu håller ert förhållande i evighet. Man brukar ju säga att en båtsemester(i liten båt) utan landstigning på ett tag är den bästa testen men detta överträffar och nu har ni ju genomlidit svullna knän och myggen i Norrland och så detta, kan bara bli bättre nu;-) Men usch att ha sån värk, har aldrig haft tandvärk så jag vet inte hur det är men hu, hu verkar det som. Skönt ni ändå har gjort en hel del och upplevt skönhet och vila. Och nya insikter, vi ser ju oftast det vackra när vi reser men nu har du sett baksidor också. Denna resa glömmer du aldrig. Hoppas allt går bra med flygresan och bums till tanddoktorn sen! Tänk på vilken lättnad när eländet är över.

Bloggblad sa...

Jag lider med dig! Det är länge sen nu, men jag fick just den värken natten innan vi skulle på semester. Men det var hemma, så det fanns akuttandläkare som gjorde en preliminärgrej med rotfyllning, så vi blev bara ca 5 timmar försenade.

Den hemska värken när jag trodde att huvudet skulle sprängas - den glömmer jag aldrig! Det var i en framtand så värken gick rakt uppåt pannan.

Jag säger som Ellis. Tur att det var PV och inte ett barnbarn du hade med dig.

Elisabet. sa...

Till er alla: den som inte har haft riktig tandverk, kan aldrig forsta(forsoker att skriva som cruella bad om ...).


Det var e x a k t som du Bloggblad beskriver det.
Och nar planet skulle borja ga ner for landning, da kandes det som om halva huvudet skulle sprangas i sma, sma bitar!

Osloskånskan sa...

Uschamej, hoppas du får ordning på det hemma.

Mian sa...

Herre Jösses sicken skräckupplevelse!
Tur i alla fall att du slapp syrgasen från den där gemensamma behållaren...
Hoppas att det var riktigt starka piller du fick och att hemresan blev dräglig.

Gerd sa...

Hoppas du får hjälp med tanden snart! Låt dom dra ut den fort som tusan,med mycket bedövning.

Evas blogg sa...

Tandvärk har jag haft och det gör lika ont som att föda barn. Jag tror att du behöver pencillin Antar att tanden är ordentligt inflammerad. Hoppas nu att pillren hjälper vid hemresan och att du sen får snabb hjälp hemma. Varm kram!

Evas blogg sa...

Och vilket eländessjukhus!!

Monet sa...

Kan bara som alla andra hoppas att du får snabb hjälp när du kommer hem. Maken fick motsvarande historia efter ett par månader här i Provence och det var förstås på en lördag.

Men här fanns en civiliserad tandläkare med mångalet skratt som faktiskt tog emot honom och i hans fall var det så illa att tanden fick dras ut akut och på det blev det antibiotikabehandling.

Om det är vad som händer dig, var ändå glad. Värken och eländet försvinner direkt. Och tänder går alltid att ersätta!

Anonym sa...

Kan inte fatta hur en människa kan va så korkad, så hon åker på semester med tandvärk!!! Så eländet är självförvållat, Bror duktig borde ju lett henne till tandläkaren före avfärd... Så hade han sluppit allt gnäll!!!

Anita sa...

Vilka strapatser Elisabet! Tycker riktigt synd om dig. Att drabbas av tandvärk på semestern måste vara förskräckligt.

Jag bröt av en tand en gång när jag satt på Arlanda på väg till London. Hade turen att få hjälp att få en provisorisk tand av en bra jourtandläkare i LOndon. Kändes som en välsignelse! Fast jag hade inte värk förstås..

Hoppas hemsresan går bra nu och att du får hjälp snarast när du kommer hem. Kram!

malin sa...

Åh fy farao vilken otur att drabbas så nära hemfärd! Men i efterhand kan du berätta att du varit på grekiskt sjukhus med katastrofal standard - det är inte alla som kan det :)