måndag 28 september 2009

Eftermiddag.

Moppetur till Pythagoria knappt tre mil tvaers oever oen .., och jag lovar mig sjaelv att ALDRIG mera hyra moppe i laender daer det aer bergigt.

Saa snart jag faar moete och daer aer laaga eller inga raecken alls, blir jag i det naermaste kraeksjuk av skraeck.

Men det gick bra.

Stor s u c k av laettnad!

Hela dagen paa stranden ..., Potaki Beach i utkanten av stan .., med flygplan som startar just en bit ifraan och faeller in landningsstaellen oever stranden .., man faar innerligen hoppas att planen haaller sig i luften och inte draasar i backen.

Mycket snorkling .., man simmar omkring bland naestan faergloesa fiskar .., somliga i stim .., andra, dom som aer stoerre, simmar ensamma och jag taenker att det maaste vara trist att vara fisk och simma saa daer foer sig sjaelv.

Innan vi aatervaender till Kokkari, strosar vi omkring i Pythagoria .., daer aer tyst och lugnt .., naan slags siesta raader .., vackra graender .., och vid hamnen, daer segelbaatar fraan bland annat Sverige och Danmark ligger foer ankar, daer sitter turister och mumsar paa glass eller tar en drink.

Det kaenns annorlunda aen mot lilla Kokkari.

Inte saemre. Inte baettre. Men annorlunda.

Nu ska vi strax laemna igen mopparna till herrn mitt emot vaart hotell och sedan blir det vael bad och middag.

Klockan sju i morgonbitti kommer taxin och haemtar oss fvb till flygplatsen.

Tvaa timmar senare lyfter lilla propellerplanet mot Athen.

Och daer blir det oevernattning och saa hemresa paa onsdag vid tolv.

Detta har varit en UNDERBAR semester, tandelaendet till trots.

Precis lagom varmt .., avslappat och skoent .., och jag tycker ju att grekerna aer saa alldeles omaatligt rara och trevliga.

Ja, nu faar ni ha det saa gott daer hemma.

Tre lediga dagar aaterstaar foer mig.

Hej och hopp!

Elisabetta i Grekland.

8 kommentarer:

Anita sa...

Aah, du verkar ha det väldigt fint där nere på Samos! Pythagorion är en av mina favoriter. Även Kokkari är väldigt fint, tycker jag. En av mina vackraste keramiktavlor (hänger i hallen) kommer från Kokkari...

Hoppas din tandvärk "håller stånd" tills du kommer hem igen.

Ha det riktigt gott! Smulan

Evas blogg sa...

Låter som en skön och avkopplande semester. Jag tycker du är otroligt tuff som beger dig ut bland bergen på moppe. ALDRIG att jag skulle våga det! God tur hemåt!

S o F sa...

Så gott att höra att det har varit UNDERBART i alla fall, trots tandvärken.

Har tänkt på dig och denna maximala otur p r e c i s den vecka som skall vara utlandssemesterveckan. Var orolig för att det skulle förstöra Njutningen för dig och bara bli fokusering på värken.

Fattar inte hur fort tiden har gått, nu när du börjar prata om återresan. Svisch!

Lycka till med resten!

Elisabet. sa...

smulan, eva och S o F: jo, men det har varit helt ljuvligt och naagorlunda har jag ju kunnat haalla tandvaerken staangen .., men ibland har jag foertvivlat!

Naaja. Nu ska jag hem och faa detta fixat och en bettskena ska ocksaa infoerskaffas aa det snaraste!

Nu ska vi ut och aeta middag; den sista foer nu.

Mian sa...

Oj, har det redan gått nästan en vecka!
Jag antar att vi får se bilder när ni kommer hem, eller?
Hoppas att nattsömnen blir tandvärksfri.

Bert sa...

Pythagorion är fint. En lagom liten stad, tillräckligt stor för att vara just stad. Med hamnpromenad och allt.

Dit skulle jag kunna tänka mig att återvända någon gång. Helst skulle jag vilja bo på något litet hotell uppe i sluttningen, med utsikt över hamnen.

mossfolk sa...

Moppe i bergen låter ungefär lika spännande och kul som livsfarligt.
Hur som helst låter det som en riktigt riktigt bra semester!

cruella sa...

Snela du, kanske du kan använda enkla a och o för å, ä och ö i dina utländska inlägg? Ordbilderna blir mycket mer igenkännliga då!