torsdag 1 oktober 2009

Insikt nr 158 ...

En vecka i Grekland utan tv och radio och man tänker inte ens på det.

Men så kommer man hem och ligger på soffan Ektorp, slår på tv:n och slukar allt.

Där är Plus med ettrig Sverker .., Mitt i naturen .., där är ett norskt program om livet på landet - "Där ingen skulle tro att någon kunde bo .." - .., och så ett fullkomligt underbart danskt program där barn filmar och berättar om sin vardag; det handlar mycket om skilsmässor ..., och sist av allt ..., Debatt som ikväll handlar om riksdagspolitiker .., ja, rubb som stubb.
(Och jag gillar Stig-Björn Lundgren som debattör, fast han säkert retar livet ur många ..., det är nånting med hans kynne.)

Bäst var detta:

"Där ingen skulle tro att någon kunde bo"

Norsk programserie från 2008. Reportage om människor som valt att bo långt från staden, men nära naturen. På fjällgården Fossdal, på gränsen mellan Møre og Romsdal och Sør-Trøndelag, bor tolv år gamla Anita Martinsen tillsammans med sina föräldrar och gårdens alla djur. Framtidsplanerna har hon redan klara, Anita ska bli författare, veterinär och fjällbonde.

Även i SVT1 4/10, SVT24 4/10 och SVT1 7/10

Av bara farten läser jag även tidningarnas webbsidor.

Hamnar på Aftonbladet som väl vill berätta om Viktiga Saker i vår värld.

Jo, jo.

Jag undrar jag hur många kvinnor som ikväll ligger på rumsgolvet och testar detta.

Själv har jag inte hunnit dammsuga, så det får vara.

6 kommentarer:

Mian sa...

Den 12-åriga norska flickan som bar upp hönorna på utflykt på fjället var härlig!

Ingela sa...

Jag såg det också. Tänkte: Så praktiskt. Men så torftigt.

Vasaloppsamatören sa...

Mian: jag måste se om programmet!

Ingela: ja, och jag tänkte ..., men hur kan hon ...? Har hon inga barn?
Jag skulle ha dött om mamma lagt sig så där framför hela svenska folket.

Anonym sa...

Oj, nu loggar jag in som Vasaloppsamatören, ser jag .., pv har varit inne på sin sida .-)

Det var ju jag, Elisabet, som skrev det där om mamma.

Ingela sa...

Jag tänkte inte så, men om någon jag var det minsta bekant med eller avlägset släkt med skulle jag nog ha känt detsamma.

Ingela sa...

...gjorde så...

fattas i förra kommentaren.