måndag 28 september 2009

Maandag.

Hela natten har havet stormat och vaagorna har varit hoega.

Till sist stiger jag upp .., drar igen jalusidoerrarna och taenker att jag nog inte vill ha laegenhet vid Gjuteriet i Ystad .., dom daer som ligger precis vid havet.

Och saa blir det morgon.

Blaa himmel.

Sol.

Vi tar frukostbrickan och saetter oss nere vid entren .., just daer solen naer att vaerma .., och medan vi sitter daer, ser vi maenniskor komma och gaa.

Somliga motionerar ihaerdigt .., gaaer med spaenstiga steg och med vattenflaskan i sin ena hand.

Maalinriktade, taenker jag.

Sjaelv sitter jag och bara njuter.

Lyssnar till smaafaagelkvitter .., kaenner solen mot kinden .., aer lycklig foer den flytande honungen som inhandlades haeromdagen .., den fraan Pergos, den lilla byn uppe i bergen.

Idag aer sista dagen paa Samos.

Jag har promenerat till det lilla apoteket och staatt i koe och handlat tvaa paket Depon, dessa vidunderliga tabletter som befriade mig fraan all vaerk .., och inne i apoteket var ocksaa andra maenniskor .., en aeldre farbror som fick massor med smaa askar och som sedan fick skriva paa ett papper och daer var en kvinna som talade engelska som ville koepa sex frp Panodil och det var billigt, 3.5 euro bara!

Nu ska jag promenera till hotellet och packa ryggsaecken .., vi ska tillbringa dagen i Pythagoria har vi taenkt .., daer havet aer lugnare och staden aer lite stoerre .., jag aakte vilse daer tillsammans med Kent och Emil foer tvaa aar sedan .., nu kanske det gaar baettre?

Taenk, saa mycket man droemmer naer man aer paa semester!

I natt att min anna-panna skulle koera bil och hela tiden repade hon andra bilar och en massa skottkaerror!

"Men mamma, vi fick bara en enda lektion i hur man backar naer jag gick koerskola!" utbrast hon foertvivlat och jag taenkte att det var en underlig koerskola.

Ja, ungefaer saa aer det haer paa den grekiska oen Samos som har gjort sig ett rede i mitt hjaerta.

Kram till er alla, bekanta eller obekanta och tack foer rara sms som har kommit susande genom rymden!

Elisabetta i Hellas.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Inte dumt med små piller ibland :)

Det har blåst rejält här också. Den här dagen för 40 år sen skulle jag på långkörning inför uppkörningen, det var full storm och låg massor av träd lite här och där över vägen och takspån yrde.

Körskolläraren fick hjälpa mig att hålla i ratten ute på vadstenaslätten...

Matildas fikarum sa...

Depon är precis samma sak som Alveon i Sverige.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_paracetamol_brand_names

Matildas fikarum sa...

Alvedon menar jag ju förstås.

Elisabet. sa...

Bloggblad: nej, smaa piller kan vara skillnaden mellan att ha en semester och att bara ha det elaendigt paa sin semester ..,-)

Matilda: jag laatsas att det aer starka piller .., saa kaenns det finemang! Idag har jag klarat mig ganska bra. GANSKA.

Elisabet. sa...

Bloggblad: nej, smaa piller kan vara skillnaden mellan att ha en semester och att bara ha det elaendigt paa sin semester ..,-)

Matilda: jag laatsas att det aer starka piller .., saa kaenns det finemang! Idag har jag klarat mig ganska bra. GANSKA.

Elisabet. sa...

Bloggblad: nej, smaa piller kan vara skillnaden mellan att ha en semester och att bara ha det elaendigt paa sin semester ..,-)

Matilda: jag laatsas att det aer starka piller .., saa kaenns det finemang! Idag har jag klarat mig ganska bra. GANSKA.