torsdag 12 november 2009

Ekonomisk hushållning för snart sjukskriven bloggmadame ...


Ibland, när jag kommer ihåg det, gör jag rårakor till lunch eller middag.

Jag bara river några potatisar, en zucchini, en halv lök och några morötter .., rör ihop .., tillsätter salt, svartpeppar och ett ägg och så rörs det ihop igen.

Sen steker jag i omgångar, ungefär som plättar.

Först på ena sidan, därefter den andra.

Bacon till.

Kvinnan som har fått mig att tänka till lite, vad beträffar mat .., berättar om en rårake-insikt.

Här.

Och lingonsylt.

Hur gott som helst blir det och jättebilligt!

(Utesluter man zucchinin blir det förstås ännu billigare).

3 kommentarer:

Ellis sa...

Just en sådan burk såg jag igår och tänkte för mig själv att om man inte ids göra rårakor som är så enkelt och snabbt... ja hujedamej.

Elisabet. sa...

ellis: det är som när jag fick en halvfylld burk/förpackning med plättsmet i kassan och jag trodde det var nåt fel ...? Det var det inte. Det var verkligen plättsmet som man bara skulle röra ut i vatten.
Bra förstås om man är på resande fot och har en stekpanna med sig .-)
Och det har man ju.
Alltid.

Turtlan sa...

Köpa färdiga pannkakor eller plättar skulle jag kunna tänka mig köpa bara för enkelheten bara att värma. Smart mat ta med tex på båten där matlagningen kan vara lite begränsad.

Men köpa halvfärdig smet, ja det kan kvitta och ack vilken löjlig vara!
Huvva!

Tack för gott tips på lunch. Noteras!