lördag 14 november 2009

Gåsamiddag ...


Lördag är arbetsdag.

Min näst sista på hur länge som helst.

Kunderna är änglar och dom som vet önskar lycka till och arbetskamraterna är om möjligt ännu rarare och Tina kramar om och Malin kramar om och PV antecknar oss för personalfestresa tillsammans med mitt helgjobbargäng; till norra Tyskland .., det hela ska gå av stapeln i slutet av januari och bloggmadamen får väl hoppa på kryckor.

Avresa från Ystad klockan 9.00 och framme i Tyskland tre och halv timme senare.

Det blir övernattning på hotell .., gemensam middag .., avresa morgonen därpå .., shopping ("läs: Bordershoppen ...", har chefen skrivit och alla ler när vi läser den raden ..) och så hem igen.

Ena gänget en helg, resten av personalen där nästa.

Och jag cyklar hemåt med nåt slags inuti-vemod.

Mest över hur vänliga alla är.

Sen tar vi bilen och susar iväg norrut, till min syster och hennes familj på landet utanför Hörby.

Tre generationer kvinnor i ett krumelurigt och ombonat hus med lågt i tak.

Den yngsta ska bli serietecknare eller illustratör och läser i Malmö, men är nu hemma på besök; mest för att rida.

I matrummet har det dukats på storasystersvis.

Där är dom röda Reimyreglasen som en gång fanns i vårt föräldrahem .., där är syrrans hembakade bröd som ligger i ett trätråg och så är det gåsen ., ljuvligt saftig och god .,. där är gelé, äppelmos och nån slags nästan-hasselbackpottis.



Gåsen har tillbringat sina dagar hos grannen och har säkerligen haft ett gott liv.

Till efterrätt blir det pv:s äppelkaka med vaniljglass.

Och jag hör att jag nu låter exakt på pricken som min australiensyster, hon som bara skriver om mat ...

Sist av allt hälsar vi på min arbetskamrat och alla hennes katter (varav en ska bli vår ...) och dottern Alicia och sambon Robban (till hälften norrbottning), vilka bor någon mil utanför Ystad.

Anna är östgötska med rötter i Ångermanland .., och tillsammans bor dom i en gammal, nedlagd skola med hur mycket utrymme som helst.

Och nu .., är bloggmadamen förbi av trötthet.

Hon är mentalt slut på, men gläder sig enormt åt kattungen.

Varför?

Jo, för att det känns som om det inte bara är bloggmadamen som ska flytta in i pensionatet .., det blir lite mera balans på vågen.

Ungefär.

3 kommentarer:

Ellis sa...

Det kommer att gå så bra så, det har jag bestämt!

Kram kram kram!

mossfolk sa...

Vilken härlig dag, full av underbara människor. Och en supersöt liten kattunge! Den kommer säkert att hålla dig lagom sysselsatt där på dagarna på pensionatet :)

Bloggblad sa...

Är det såna där smala, lite tulpanaktiga röda Rejmyreglas? Såna har jag ärvt från mitt föräldrahem, vi köpte dem när vi lämnade Frälsis... (liksom vi köpte allt nytt)