söndag 8 november 2009

Söndagsfönstret ...


Den inglasade verandan. Ser ni dörren som går in till hallen?
"Men ååå ...vilken vacker dörr!" säger jag och drar efter andan.


Det känns som om hela natten mot idag blir en enda lång dröm.

Ja, att kropp och själ hör ihop, därom råder inga tvivel.

I drömmen befinner jag mig högt, högt uppe på en bergssida .. jag går på en smal spång som består av tre, fyra brädor .., bergväggen till höger och på vänster sida om mig: bråddjup .., flera hundra meter rakt ner och längst nere finns havet.

Och jag är kräksjuk av skräck och håller krampaktigt i byggnadsställningsrör .., och plötsligt hör jag som ett dån!

"Åååå, ser ni kvinnan .. ååå, hon tappade taget och föll i havet!!" ropar andra människor som står på samma ställning.

Det är knappt att jag vågar titta ner.

Då vaknar jag med ett ryck.

Håret är svettlockigt.

Täcket bångstyrigt.

Alldeles stilla ligger jag och drar djupa andetag.

Jag tänker på mitt liv som skuttar och har sig just nu.

Jag tänker på huset.

Och på operationen.

Ett fönster står på glänt.

Höstig luft i varm sängkammare.

Där utanför hörs fågelkvitter.

6 kommentarer:

Ellis sa...

Jag drömmer liknande drömmar. Det är mycket som ska sorteras, ställas om, hanteras.

Anonym sa...

Vackra bilder, ja. Men ärligt, det kräver massor av jobb och kan bjuda på hur många dyra överraskningar som helst. Ni har väl koll på kommunenas krav om enskilda avlopp mm. Men är man händig, gillar byggjobb och har gott om tid så... kan det bli en riktig idyll.
Hoppas ni budat lägre än utgångspriset. (Ja, jag har sett det på Hemnet)
Hälsningar
från en garvad husköpare

Elisabet. sa...

Ellis: precis .., det är intressant att se hur det ena ger det andra.

Oro ger drömmar .-)

Anonym: så tråkigt .., varför anonym i en sån enkel sak ...?
Vi sa idag, att hemma skulle ett sånt hus öht aldrig säljas ., jag tror inte en enda människa skulle bjuda mer än 25000, om än det?

Elisabet. sa...

Garvad husköpare: "fina bilder" ?
Det tycker inte jag.
Jag tycker att dörren är härlig, men allt annat visar eländet i sin fulla prakt .-)

Anonym sa...

Gomorron! Varför jag är Anonym? För jag har inget sånt konto som krävs, vet inte ens vad det är. Tog lång tid innan jag fattat hur man kan kommentera ändå. Så det är inget illa ment. :-) Och jag har ingen blogg heller att länka till, men läser gärna andras. Din tycker jag har en fin ton, gillar den!

Jag älskar röda stugor i Småland, den svunna tiden med skog, stenmurar och ängar där. För mig är det vackert! Som på bilderna på "ditt" hus. Vad jag förstår är det skogen på fastigheten man försöker få betalt för, fast väl dyrt ändå, tycker jag.

Elisabet. sa...

Anonym: tack som förklarade! Man blir lätt schizofren när man bloggar och av och till får spydiga kommentarer från "Anonym" ,-)

Men då förstår jag.