lördag 19 december 2009

Annelundskyrkan ...


T.v. om kyrkan syns församlingssalen där minnesstunden hölls.


Vilken ljuvlig liten kyrka detta var!

I lilla foajén kunde man köpa vykort och det gjorde jag och det är dessa jag har fotograferat rakt av, vilket säkerligen är strängeligen förbjudet och kanske hamnar jag i fängelse och får leva på vatten och bröd i ett par års tid, men jag tar risken.

På kortets baksida står: "Studio Lennart".
Jag hoppas innerligen att Lennart inte blir ilsken på mig.

Kyrkan, som ska symbolisera Noaks Ark, är ritad av länskarkitekt Hans Lindén i Växjö.



Och tänk er själva .., att komma in i detta varma rum!

Sjukhusfoajén i Ljungby är också den smyckad av Sven Ljungberg.

Ungefär samma färgskala .., de allra mest ljuvliga blågröna nyanser!

Mer att läsa om konstnären finns här.

Och besöker man Ljungby, kan man titta in här ..., för att inte tala om i själva kyrkan.

8 kommentarer:

Mian sa...

Så vackert, färgstarkt och varmt det ser ut.

Elisabet. sa...

Mian: det var det också! Det var just så de var .., som att stiga in i en djungel .-)

Tankevågor sa...

Vilka fantastiskt fina målningar! Skulle vilja se dem irl. Gillar kyrkor och den här måste jag säga var väldigt speciell.

Elisabet. sa...

Londongirl: rekommenderas å det varmaste! Jag ska besöka Ljungberg-muséet nästa gång jag är i Ljungby och det är öppet.

Evas blogg sa...

Men åh så vackert!

Elisabet. sa...

Eva: du hade älskat dem .., målningarna ...,lite i samma naivistiska stil som det du själv målar!

Annas mamma sa...

Väldigt vackert! Sven Ljungberg har gjort så mycket fint och så roligt att man tar till vara på det i olika miljöer. Känner en familj som också haft begravning i den kyrkan och förstår så fint det är nu när jag sett dina foton.

Elisabet. sa...

Annas mamma: jag ser i ett tidigare inlägg att jag har fått en mail-hälsning från dig .., menade du ljuset eller har jag missat nånting? Så du inte tror att jag bara skippar att läsa .-)

Och ja, jag håller helt med dig om Ljungberg.