onsdag 16 december 2009

Litet äventyr. Eller stort.

Utsikt från bussfönstret.
Det är nästan ännu vackrare nu, när snön har kommit.

Min pappa brukade ofta skoja med mamma, ja, på den tiden när hon arbetade på sjukstugan, han sa att hon skulle skynda sig iväg ..., och då var det oftast någon timme - minst -, tills hennes arbetstid egentligen skulle börja.

Hon ville alltid vara på jobbet i god tid.

"Det är perfekt, då hinner jag göra medicinbrickorna klara och allt sånt ...", sa hon smajlande och gav sig iväg.

Jag är precis likadan.

Om jag har arbetstid från halv åtta, är jag oftast i affären vid sjutiden.

Helt obetald är den förstås den där extra-halvtimmen, men för mig spelar det ingen roll .., nej, det är så ljuvligt att slippa stressa och jag vill ha god tid på mig och ändå tycker jag inte att jag är den långsamma typen av människa.

Så idag ..., när jag ska ta bussen från Stensjö till Halmstad, den som går 13.33, så är jag förstås framme vid busskuren alldeles på tok för tidigt!

Åååå, som jag får vänta!!!

Efter trettio minuter när jag har vankat av och an .., då dyker den upp, den så hett efterlängtade bussen.

Sextio kronor kostar det att ta sig in till stan.

Jag hoppar av vid busstationen och går sedan ner till torget ..., köper läppstift och nya läsglasögon och så ut i friska luften.

Och precis som förra gången, så tar orken slut på exakt samma ställe.

Vid Scandic hotell är det som om högerbenet inte bär längre .., det är som om en stålpinne sitter på höger sida om knäet och jag tar sikte på Räddaren i Nöden - på det vackra biblioteket - och kryckar mig dit och dråsar ner i en halvcirkelformad fåtölj.

Pustar ut.

Så småningom kommer pv och hämtar upp och vi åker till Ica Maxi och handlar två kassar fyllda med matvaror och Sigge är överlycklig när vi kommer hem och han och pElle hälsar kärvänligt på varandra och vi bara gapar.

Ännu mera gapar vi när vi öppnar posten.

"Det är inte sant .., titta här .., ett julkort från södra Frankrike ..., det är ju från Monet!!" utbrister jag häpet.

Men t a c k snälla, vilken överraskning!!

Och så .., ska ni inte glömma att titta på SVT 1 i kväll .., det är nämligen Military Tattoo-programmet som visas, ja, från Ystad, bara någon minuts promenad från min lilla 1:a.

Klockan 20.00 - pip - visas filmen

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Pelle kanske vill hålla skenet uppe så att han visar vem som är kattherre i huset.

Innerst inne tycker han det är stenkul ( kattkul)

Nya radarparet: pElle & sIgge

Annas mamma sa...

Intressant att se så många karlar både gå och spela samtidigt;-) nej nu ska jag vara snäll, det är roligt att höra musiken och festligt.

Evas blogg sa...

Din filmsnutt ser nästan ut som den är tagen på en annan planet. Månlikt på nåt vis.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: precis så ser det ut .., som om pElle verkligen vill, men försöker hålla igen lite ..-)

Annas mamma: vi lyssnade till en utomhuskonsert med Trumkåren, dom unga gossarna vars kår skulle upplösas efter tattoot; det var helt fantastiskt bra och folk applåderade och ropade braaavo!

Eva: jamen, du förstår, det kändes nästan så .., som overkligt.
Havet och allt det vita och speglingarna från bussens fönster ...

Annas mamma sa...

Bra att du tipsade, såg hela programmet, roligt med all musik och för inte så länge sen var det sommar. Det är en viss tjusning med årstiderna, som idag att gå i virvlande snö hemåt. Och fått lite julmys nu också med Pernillas jul. Vilka välartade barn hon har, de låter så otroligt rara.

Bloggblad sa...

Jag ler - finns nog ingen annan än Bettan i Ystad som filmar skön natur genom ett skitigt bussfönster som speglar - och det blir vackert ändå...

Carina sa...

Ställtid kallar Bodil Jönsson det i sin bok Tio tankar om tid