måndag 14 december 2009

Mellan varven ...


Sigge Nilsson.

... då, när det har lekts oavbrutet i någon timmes tid .., när den där lille filuren har hoppat upp och ner i återvinningspåsen eller gömt sig i tomkartongen och hoppat upp precis när pElle råkar komma förbi ...., så blir det sovstund på soffan Ektorp.

Matte, hon ägnar sig åt viktigheter.

Hon diskar, dammsuger .., fejar i badrummet .., och läser alla Sydsvenskan som hon fick i Svedala.

Åååå, sicken lycka för henne!


pElle ...?

Han har tagit sin tillflykt till sängkammaren.

Till sin korgstol.

Det var där Sigge Nilsson hoppade upp i morse och åkte på en lusing.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken ljuvlig bild av herr Sigge Nilsson. Sicken lycka säger jag med.

Här, däremot, råder i dag sorg och förstämning. Svennes mor avled i går kväll, vi var inställda på att åka ner till Småland i dag, men tyvärr hann vi inte.
Hemifrån-Kerstin

Elisabet. sa...

Hemifrån-Kerstin: men åååå, ännu ett dödsfall så här inpå julen och ännu en son som har förlorat sin mamma!

Min pappa dog den 7:e december och sedan blev väl aldrig jul detsamma.

Hälsa Svenne så mycket .. ja, ge honom en varm kram härifrån!

annannan sa...

Nästa gång du besöker det där vackra biblioteket tycker jag att du ska ta en sväng på barnavdelningen och låna http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9789172709645.shtml

Den ska du läsa för allesammans, både pv och Sigge Nilsson och pElle.

S o F sa...

Jag har upptäckt även från andra bloggar att det är fullständigt urmysigt med kattbilder i inläggen.

Har aldrig haft husdjur själv och vill inte ha det heller, av olika anledningar, men...de sprider en sådan härlig stämning på bloggarna.

Sitter här och njuter av berättelserna och bilderna av Sigge och Pelle.

Tack E!

Love, literature and gardening sa...

Lusing? Är det inte ett superskånskt ord?

Inkan© sa...

Så underbart med en "Sigge Nilsson" - jag blir så avundsjuk. Men kan inte ha någon söt katt som bara ger mig klåda och snuva. Tyvärr.
Härlig namn också:) Minner mig om min jämtländska kusins katter - under alla år; De heter "Sven" - det spelar ingen roll om det är en hon eller han.

Det hänger på namnet.
Just nu heter min amerikanska kusin Karens hund "Sven" - för det är det finaste svenska namn hon vet

Elisabet. sa...

S o F: ,-) Ja, så är det kanske .., djur öht är väl så himla livsbejakande, tycker jag, som har vuxit upp med hundar och valpar och sedan har det följt med hela livet, frånsett några år efter min skilsmässa.

Love,literature ..: ja, säkert? jag har ingen aning .., i så fall har det väl acklimatiserat sig i min hjärna efter snart 17 år i Skåne .-)

annannan: det ska jag absolut göra! Tack för tipset!

Inkan: namn betyder mycket. Eftersom jag känner mig - till stor del - som en hyresgäst hos pv, var det viktigt för mig att Sigge har mitt efternamn .-))

Så enkelt var det.
Och jag håller med: Sven är ett fint namn. Det låter snällt.

pralinen sa...

Vilken liten goding :-) Krama pElle stort och Sigge i smyg så han kommer över chocken med yrvädret...

Christina sa...

Nu har jag uppdaterat mig vad som händer i landet Halland :)
Vilken underbar lite kattunge ni har fått hem!
Namnet får mig att tänka på "Sigge Nilsson och jag" och "Två år i varje klass" av Kar de Mumma ;) En riktig buspojke förstår jag att kissen är som har fått ett sådant namn.

Jag skrattade när jag såg videoklippet längre ner, när Sigge "boxas" med den roliga musleksaken :D