måndag 21 juni 2010

På innergården ...



... och i slutet eller början av Regementsgatan, där finns ett antal exemplar av det här fullkomligt underbart vackra trädet!

Blommorna är vita och doftar - utan överdrift - himmelskt!

Och själva trädet heter Robinia.
(Falsk Akacia).

Följande kan man bl.a. läsa i min lilla bok "Träd i Nordeuropa".

"Det bruna virket som har en fin struktur, varar längre än ekvirke som staketstolpar.
Robinian är hemmahörande i Appalacherna, men har förvildats från södra Canada till Californien. Den sprider sig genom rotskott och växer bra i städer".

Just innan jag tog den här bilden, upptäckte jag en kaja som fångade en liten gallskrikande fågelunge. Oj, vad det gjorde ont i hjärtat .., tills jag kom ihåg att jag själv - alldeles häromdagen -, kalasade på nygrillade fågelvingar.

Inga kommentarer: