onsdag 23 juni 2010

Tre vänsterhänder på ett tåg ...


Fr.v. Åke, Per-Olof och Nisse.

Tanken är ..., att jag ska hoppa av tåget i Helsingborg och ge mig ut på inköpstur, men numera är det så här .., att så snart jag sätter mig i en tågkupé, så somnar jag.

Så jag skippar det vackra Helsingborg med havet och stranden allestädes närvarande, i alla fall när man kommer med tåget ...., och så susar jag vidare mot Malmö.

Pågatåget till Ystad står redan inne på perrongen och intill och mitt emot mig hamnar tre gentlemän, ja, i sjuttioårsåldern är dom.

Det här visar sig vara pratglada herrar som idag har kört var sin sprillans ny buss till Silkeborg på Jylland, i Danmark.

Och det surras mest hela tiden.

Rakt mitt emot mig sitter Åke.
Åke kommer ursprungligen från Stockholm, har bott 20 år i Skåne och är den som är mest pratglad. Före detta egen företagare. Skytt, är han också.

"Vilket stjärntecken jag tillhör .., å, det helt klart bästa!" säger han leende och då gissar jag förstås på Stenbocken, men icke, sa Nicke.

Handen i mitten, tillhör Per-Olof.
Runt Per-Olofs hals hänger en silverlänk och han har filuriga ögon och med största säkerhet en drös med rävar bakom åtminstone ena örat.

Skytt, han också.

På min högra sida sitter Nisse.
("Säg bara första bokstaven i era namn, så får jag gissa!" säger jag och gissar rätt på alla).

Han är mera tystlåten och visar sig vara Skorpion.

Och detta är alltså tre män i 70-årsåldern som fortfarande arbetar och som tycks så omåttligt glada och nöjda.

I morgon ska ytterligare tre bussar hämtas vid färjeläget i Ystad och därefter köras till Danmark.

Splitternya Scaniabussar,tillverkade i Polen.

Tågvärd är en man med stockholmsdialekt och i högtalaren berättar han utförligt om ändringar i tidtabellen under midsommarhelgen och när han passerar oss, säger jag att ..."himmel, så duktig du är!" och så slår mig tanken att vi har setts förut och att jag har sagt samma sak även då.

Så jag nämner just detta.

Då ler tågvärden.

"Jo, det minns jag .,. du skulle till Hässleholm men missade bussen i Tomelilla och åkte med oss och tåget till Simrishamn, där du sedan skulle ta bussen till Kristianstad, ja, hur gick det med ditt knä, förresten ...?"

Då är det inte långt ifrån att jag faller avsvimmad till golvet!

Se detta var en trevlig resa.

5 kommentarer:

Marge_II sa...

Du lämnar avtryck där du färdas, Elisabet!

Anonym sa...

Du skriver att du träffat en man på tåget som nog hade flera rävar bakom örat och att han var skytt, Jonny J var skytt och han hade aldrig några rävar bakom örat. / kram Agnetha

cruella sa...

Det är du som gör alla och allas resor trevliga, Elisabet!

I morgon åker jag via Hässleholm till Vitemölle - jag längtar som en dåre, för det har varit väldigt mycket den senaste tiden.

På tisdag åker vi till USA och då blir det också mycket. Men av en annan sort.

S o F sa...

Helt otroligt. Hur kan en människa som i sin yrkesroll träffar så ofantligt mycket människor, ha ett sådant minne.

Förstår mycket väl att svimning var nära.

Varma kvällshälsningar!

Elisabet. sa...

Marge_II: jag tror mera på hans goda minne .-)

Agnetha: inte tror jag att det hade att göra med att han var Skytt inte ....

S o F: Exakt! Makalöst!

Cruella: Låter spännande, minst sagt. Och så nära till du är, plötsligt. Ha nu en skön USA-resa om jag inte hör av dig!