söndag 20 juni 2010

På väg till Möllers ...



... träffar jag lilla Tilde och hennes mamma.

Hur gammal kan den lilla madamen vara?

Sex, sju år, kanske?

I vanliga fall möts vi i affären, ja, där Tildes mamma är kund, och Tilde är alltid lika pratglad och jag tycker så mycket om henne!

Idag har hon snajsiga silverskor på sina fötter och tjusigt nagellack och jag får veta att i torsdags fyllde hon år och då hade hon minsann kalas.

"Fick du några presenter?" frågar jag på dumt vuxetvis.

Jodå. En egen mobiltelefon, det var vad hon fick!

"Ja, men har du fyllt år, då måste du få en kram!" säger jag och Tilde ler lite försiktigt.



Och jag frågar om hon såg prinsessbröllopet igår?

Nä, men hennes storasyster tittade och Tildes mamma säger att ..."så fint det var och vilka tal!"

Solglasögonen som Tilde håller i tillhör hennes storasyster, men nu låg dom ju i bilen och då fick hon låna dem en liten stund.

Inne i bageriet är kön lång.

Bakom kassan står en ung tös som - mellan varven - också säljer jordgubbar utanför affären där jag arbetar, en energisk fröken tydligen.


"Kommer han inte snart? Jag hör ju hans röst ...?" tänker hon nog.

Just utanför bageriet ligger Sally och väntar på sin husse.

Husse heter Bengt och är gift med den rara barnmorskan Karin.

Bengt och Karin bor bara en bit bort längre bort på gatan och jag stannar till och småpratar lite med Sally och när jag sagt hej åt henne och börjat gå hemåt, då ser jag Bengts bror komma cyklande, även han på väg till bageriet.

"Hej du Bettan!" hojtar han och hoppar av cykeln.

Sally viftar på glatt på svansen.

Och jag känner mig som den rikaste människan på jorden.

Inga kommentarer: