tisdag 27 juli 2010

I affären ....


"Men har ni ingen surströmming ...?" undrar jag.

Och den unge mannen letar och letar och letar.

"Nja, tyvärr .., vi har bara fjolårets ...", säger han och tar fram några burkar från mejerikylens innandöme.


En sån här hittar han.

Jag säger att det är ju alldeles perfekt, fjolårets är ofta minst lika bra som årets.

"Nä, det kan jag omöjligen tro .., nä, absolut inte .., titta, burken är ju jäst .., du får den gratis ..", säger mannen med ett tveksamt leende.

Men jag tar den.

Tacksamt.

Såja.

Nu kan herr Rindå och jag själv kalasa på Gösta Hannells Surströmming ikväll.

Gratis och allt.

Herr Pensionatsvärden, jo, han får äta räkgryterester.

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Well. Jag är glad att jag inte är hos er just ikväll.
Men annars vore det trevligt. :)

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-))

Ja, det är verkligen synd att du missar denna Kulinariska Upplevelse!

Ingela sa...

Såg du Jam*ie Ol*ivers Sverigeprogram? Han fanna surströmmingen delikat. Det var för övrogt ett ganska roligt program där JO gjorde geggiga varianter av svenska maträtter.

Rexxie sa...

Skall stackars PV sitta med en klädnypa på näsan då?

Elisabet. sa...

Ingela: tack för tipset om nv-klippet .. tänk, just den bilden hittade jag när det flyttpackades! Och nej, jag såg det inte, programmet ,-)

Rexxie: nädå, han är härdad ..., men äter surströmming gör han ICKE.