söndag 26 september 2010

Vad som räknas ...

Det var då det. Sthlms skärgård med Emil och Emma.
En gång i världen, det var när en av döttrarna gick i högstadiet, lyckades jag ordna så att en överlevande från koncentrationslägret Auschwitz, kom till Malå och berättade sin historia, ja, för såväl skolbarn som för vuxna.

Det var den här mannen.

Och nu, när jag har sett programmet med Lena-Maria Johansson, hon som föddes utan armar och med ett förkrympt ben, men ändå har en sådan otrolig glädje till livet, då skulle jag verkligen önska att jag hade ekonomiska möjligheter att till Emmas klass ta dit just Lena-Maria.

För så viktigt tror jag att det är, detta att - framför allt unga flickor - får en inblick i att allt inte behöver vara så där som i tv .., man behöver inte vara den snyggaste och bästa, det är inte det livet handlar om.

Och att man förstår att själva livet inte är någon tävling, utan en  g å v a.

En stor present.

Ikväll ringde jag till Emma och gull-bad henne att någon gång under nästa vecka titta på svt/play och se programmet med Lena-Maria.

Hon lovade.




5 kommentarer:

Bert sa...

Snygg blogg du har fixat, Elisabet! Enkel och stram, precis som du. ;-)

Ser också att jag inspirerat. (Föredrar jag att tro, alltså.) Till vad säger jag icke.

Elisabet. sa...

Bert: ja, så snygg tycker jag inte att den är, jag har svårt att hitta rätt bland alla färger, precis som hemma.

Det enda jag vet är att jag vill ha den så enkel och avskalad som möjligt.

Ungefär som när man läser en bok.
Å andra sidan kan den ju då kännas "kall",men det får väl bli många bilder i stället?

Ja, jag vet inte riktigt vad jag har inspirerats av ...., men det har jag säkert gjort .., nu måste jag titta in hos dig och se .-)

Tankevågor sa...

Hoppas hon tittar på programmet! Det var det bästa "Här har du ditt liv" enligt mitt tycke.
Äntligen en människa som hade något att berätta och inte bara var med för att hon var kändis. Hon gick verkligen rakt genom TV-rutan till tittarna!

Anita sa...

Underbart program om Lena Maria. Det borde alla barn och ungdomar se, tycker jag också.

Monica sa...

Nu har jag också tittat och det var ett väldigt bra program, så postivt, härligt och upplyftande, en fantastisk personlighet och Oldsberg verkade lite tagen.