fredag 1 oktober 2010

Fredag i landet Halland ...

Bild från en annan resa. Höga Kusten. Sommaren 2009.

Blir till en bra dag. 

So far, alltså.

Det blir telefonprat med sonen som är fri från arbetet och just då ligger i sängen ("men jag har uppstigningstid senast klockan 10.00", säger han) och det blir prat med AP som är skvitterglad, ty hon ska på träningsläger och jag tror - eftersom hon tidigare har pratat om Vansbrosimmet -, att det är ett simläger, så jag frågar om dom ska hålla till utomhus (kanske med våtdräkt för att få det mera realistiskt?) eller i bassäng ..., och hon, i sin tur, tror att mamma har fått spader och hjärter eller allt på en gång.

Det vsiar sig vara ett ridläger i tre hela dagar.

Ååå, så lycklig hon är!

Nu ska Taurus in i trailern och så kör dom tillsammans, fyra, fem kvinnor i olika åldrar (några i 45-årsåldern, AP själv som är trettiofyra, och yngst är hon som är född 1989) alla med var sin häst.

"Vi ska köra tillsammans och hon som är yngst, ja, det är första gången hon kör trailer själv!" säger AP glatt.

Det handlar om Sammanhållning och Kamratskap, så mycket förstår jag.

Och i inkorgen hittar jag ett mejl från dr Böhlander.

 Hon planerar inför resan till London i slutet av november.

Fyra stycken blir vi; dr Böhlander, hennes väninna Jennie, Jennies mamma Kerstin och så jag själv.

Och jag, som inte trivs med att gå ut och in i butiker (läs: det värsta jag vet ..), föreslår adventsgudstjänst i S:t Paul´s Cathedral, klockan 18.00 pip på söndagkväll, ja, den första advent alltså, och jag skickar med julpsalmer på engelska och av bara farten - Fader Vår också -, ja, det är lika så gott att vi övar redan nu .., och jag säger att förhör av psalm och bön kommer att ske kvällen innan, förslagsvis när vi sitter på någon härlig pub och utan att någon har bett om det, tar jag osjälviskt på mig rollen som förhörsledare.

Det är inte långt ifrån att jag redan nu börjar känna mig som Hedvig Näslund, vår stränga småskolefröken.

Ps. Någon som känner för en rundtur i katedralen? Inga problem! Klicka här, bara. Ds.

13 kommentarer:

Cecilia N sa...

Undrar jag om man inte måste vara i kyrkan timmavis i förväg där ...

Tankevågor sa...

Jaaa det är klart du ska gå på adventsgudstjänst i S:t Pauls! :-)

Jag brukar alltid hamna i någon kyrka när jag är i London.

Min favorit är en mycket mindre kyrka och det är S:t James's Church på Piccadilly....ganska nära Fortnum and Mason.
Utanför ingången kan det se lite mysko ut för de brukar ha en liten marknad där.
Men man går in genom kyrkporten och sen direkt in till vänster i själva kyrksalen.
Ofta vid den tiden så spelas det och övas inför julkonserter dagtid. Om glasdörren in till själva kyrkrummet är stängt är det bara att smyga in och sätta sig och lyssna ändå....det har jag gjort många gånger. :-)

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, men jag satt ju timmavis och väntade på Allsång på Skansen .-)

Londongirl: då får jag googla på den också! Bums!

Evas blogg sa...

Vilket bra förslag! Ett avbrott i shoppingen kan aldrig vara fel. Blanda det komersiella med mer andliga upplevelser.

Elisabet. sa...

Eva: ja,det tycker jag nog blir bra!

Londongirl: tips emottages tacksamt .., på sånt du tycker om!

Turtlan sa...

Jag var i London i adventstid för några år sedan. Kommer ihåg att jag hittade och köpte fina julkort i en kyrka nära Covent Garden.

Kyrkans entré låg lite undanskymd.
Kollat på kartan nu och om Du tänker Dig den sydöstra gaveln på Covent Garden så ligger det ett torg där. Gatan där tycks heta just Covent Garden.
Där på andra sidan torget ligger den lilla kyrkan.
Entrén är inte mot torget utan utan i andra ändan av kyrkan.

Men som sagt... det var några år sedan.

Men även om det är stängt så är det mysiga kvarter att flanera i.

Gissar att Du längtar!

anna of sweden sa...

Vilket härligt inlägg.

Och den där saftförsäljningsbilden. Den är ju alldeles, alldeles underbar!

baratradgard sa...

Nä håll dig undan london-butikerna! Jag som älskar att shoppa var där första decemberhelgen förra året. MEN det var så fruktansvärt hett i alla butiker - ja fråga mig inte varför men det stod värme-element överallt och brassade upp temperaturen till 30 grader inomhus. Och där kom man med fullt med ytterkläder och stod ut max 30 sekunder i varje affär.

Men det var så mycket annat kul på gång överallt med julskyltning och tomtar och pynt och folk och vackra kyrkor och limousiner och högklackade tjejer och parader att det räckte liksom till ändå. Utan shopping!

Sven Teglund sa...

Bra att du håller uppe den kristna moralen.....och inte låter shoppandet ta över. Ge en stor kollekt!

Elisabet. sa...

Turtlan och baratradagard: det spelar inte så stor roll vilken kyrka det är .., men det vore trevligt (eller intressant, kanske?) att vara om 1:a advent i ett annat land.

1979 eller -80, stod jag i S:t Patrick´s Cathedral i NY .., det var den 3:e advent och snöade och blåste våldsamt.

Sven: Ja, jag tror inte att det är så mycket bevänt med moralen hos de övriga, så jag tar på mig den biten .-)

Tankevågor sa...

vart i London ska du bo?

Elisabet. sa...

anna of sweden: ja, den var helt underbar och det var den lilla tösen också som sålde saften. Och ja, vi köpte förstås och ångrade oss inte!

Londongirl: ingen aning! Jag blir ju bjuden och vet inget alls.

Ulrika sa...

Du kan ju stå utanför affärerna och titta på folk. Eller sitta på ett cafe och vänta. Här har man ju uteserveringar året runt.Eller pub till och med...Affärerna här i London har iskall luftkonditionering på sommaren när man har tunna kläder på sig. På vintern har de värmen på som bara den, dels för att man har tjocka vinterkläder på sig...dels för att de vägrar stänga sina ytterdörrar...Hoppas du får trevligt :)